BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niewykorzystana sfera. Partycypacja społeczna i obywatelska osób z ograniczeniami sprawności
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Dorota Wiszejko-Wierzbicka
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono partycypację społeczną i obywatelską osób z ograniczeniami sprawności. Cele badania: opisanie związku pomiędzy samoakceptacją i samooceną, poczuciem jakości życia a partycypacją społeczno-obywatelską; charakterystyka poczucia jakości życia osób z niepełnosprawnością w odniesieniu do życia zawodowego, rodzinnego, bliskich związków, aktywności społecznej, obywatelskiej; ocena poziomu samooceny i samoakceptacji osób z ograniczoną sprawnością i osób sprawnych; próbowano także określić związek między samoakceptacją i samooceną a aktywnością społeczną, by stwierdzić, czy poziom tych dwóch cech sprzyja podejmowaniu aktywności społecznej (nowe relacje, przynależność do organizacji społecznych i partycypacji w życiu społeczno-politycznym). Sformułowano następujące hipotezy: ograniczenie sprawności wiąże się z niższą samoakceptacją i samooceną oraz mniejszą aktywnością społeczną; zarówno osoby sprawne, jak i osoby z ograniczeniami sprawności oceniają obecne życie i aktywność w jego poszczególnych obszarach jako różne od tego, jakie chciałyby, żeby ono było (dystans pomiędzy stanem obecnym a stanem pożądanym)istnieją pozytywne związki pomiędzy samoakceptacją, jakością życia (zadowoleniem z różnych jego obszarów) i akceptacją społeczną. Badanie miało charakter jakościowy z elementami podejścia typu mix (łączenie metod ilościowych i jakościowych z zastosowaniem celowego doboru próby). Wykorzystane narzędzia jakościowe: scenariusz pogłębionego wywiadu indywidualnego; scenariusz zogniskowanego wywiadu grupowego. Do narzędzi ilościowych zaliczono: Kwestionariusz Samooceny, Kwestionariusz Badań Sondażowych. Przeprowadzono 74 wywiady indywidualne, zebrano osiem grup fokusowych, w tym sześć AFG i dwa FGI; pomiar samoakceptacji, samooceny i jakości życia przeprowadzono wśród 89 respondentów, w tym 35 sprawnych, tj. bez orzeczenia o niepełnosprawności. Wyniki badania ujawniły większy poziom samooceny u osób sprawnych. Większą samoakceptację i akceptację choroby wykazywali niepełnosprawni, którzy nie czuli się ograniczeni przez chorobę w życiu codziennym. Okazało się, że niepełnosprawni równie słabo angażowali się w życie społeczne jak sprawni badani. Potwierdzono istnienie pozytywnego związku między samoakceptacją a ogólnym zadowoleniem z życia; nie stwierdzono związku między samoakceptacją, jakością życia i partycypacją społeczną.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, uczestnictwo, integracja społeczna, dobre samopoczucie
TESE descriptors: disability, intellectual disability, physical disability, hearing impairment, visual impairment, participation, social integration, well-being
Publikacje:
  • Wiszejko-Wierzbicka, D. (2010). Niewykorzystana sfera. Partycypacja społeczna i obywatelska osób z ograniczeniami sprawności. Pobrane z http://scholar.com.pl/sklep.php?md=products&id_c=37&id_p=2110
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"