BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Instytucje czy bliscy? Wsparcie społeczne a zagrożenie marginalizacją osób z ograniczeniem sprawności
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: lipiec 2009 – grudzień 2009
Badacz: Konrad Piotrowski
Abstrakt:

W drugim etapie Ogólnopolskiego badania sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych przebadano 100 000 osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności oraz osób niepełnosprawnych biologicznie (tzn. czujących się nie w pełni sprawnie). Respondenci byli w wieku od 15 do 59 lat (kobiety) oraz od 15 do 64 lat (mężczyźni). W artykule przeanalizowano wyniki badania pod kątem związków pomiędzy różnymi formami wsparcia oraz ich związki z wiekiem badanych, aktywnością zawodową oraz charakterystyką sprawności (sprzężona, niesprzężona, rzadka albo powszechna). Przeanalizowano dane 65 137 niepełnosprawnych. Potwierdzono istnienie związku między wiekiem badanych a postrzeganym wsparciem – im starsi byli respondenci, tym mniejsza była w ich ocenie możliwość uzyskania wsparcia bliskich i instytucji. Zauważono, że im większe postrzegane było wsparcie, tym lepsza była jakość relacji interpersonalnych; lepsze okazały się także subiektywnie postrzegane perspektywy na przyszłość. Osoby bezrobotne i ze sprzężoną niepełnosprawnością mogły liczyć na mniejsze wsparcie ze strony bliskich. Respondenci ze sprzężoną niepełnosprawnością uważali, że otrzymują mniejsze wsparcie instytucjonalne niż pozostali badani. Bezrobotni niepełnosprawni deklarowali, że mogą liczyć na większe wsparcie instytucji pomocowych niż pozostali respondenci.

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, rodzina, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia
TESE descriptors: interpersonal relations, family, intellectual disability, disability, physical disability, hearing impairment, visual impairment
Publikacje:
  • Piotrowski, K. (2010). Instytucje czy bliscy? Wsparcie społeczne a zagrożenie marginalizacją osób z ograniczeniem sprawności. W: A.I. Brzezińska, J. Pluta, P. Rycielski (red.), Wsparcie dla osób z ograniczeniami sprawności i ich otoczenia. Wyniki badań (s. 33-45). Pobrane z http://scholar.com.pl/upload/product_files/2116/24_AZOzOS_tom13_.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"