BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: 20 kwietnia 2009 – 20 sierpnia 2009
Badacz: Paweł Wolski
Abstrakt:

Projekt badawczy przeprowadzono w ramach modułu Radzenie sobie z utratą sprawności. Moduł ten należał do pierwszego etapu Ogólnopolskiego badania sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych. Cele projektu: Potwierdzenie założenia o istnieniu etapów w procesie radzenia sobie z utratą sprawności i ich opis u osób z nabytą niepełnosprawnością. Ocena roli różnych form aktywizacji zawodowej na kolejnych etapach procesu radzenia sobie z utratą sprawności. Stworzenie narzędzia wartościowego psychometrycznie i użytecznego praktycznie do diagnozy każdego etapu radzenia sobie z utratą sprawności.  Przygotowanie założeń do projektu rekomendacji oddziaływań w ramach aktywizacji zawodowej – dostosowanych do potrzeb osoby niepełnosprawnej na kolejnych etapach radzenia sobie przez nią z utratą sprawności. Dobór próby miał charakter celowy (N = 394). W badanej próbie znalazło się 91 osób z powszechnymi ograniczeniami sprawności ONP, 92 osoby z rzadkimi ograniczeniami sprawności ONR, 91 osób ze sprzężonymi ograniczeniami sprawności ONS, 120 osób sprawnych OS. Z próby wykluczono osoby z niepełnosprawnością od siódmego roku życia. Ostatecznie w badaniu uczestniczyło 90 badanych ONP, 90 ONR, 90 ONS oraz 120 OS. Badania właściwe poprzedzono badaniami pilotażowymi. Zastosowane narzędzia badawcze: LOT-R i GSES (do określenia szoku i zaprzeczania jako pierwszego etapu w procesie radzenia sobie z utratą sprawności); Kwestionariusz Agresji BPAQ (gniew – drugi etap); Wielowymiarowa Skala Umiejscowienia Kontroli MHLC (targowanie się); Skala Depresji Becka SDB (depresja); Skala Satysfakcji z Życia SWLS oraz Skala Akceptacji Choroby AIS (akceptacja); Kwestionariusz Oceny Usługi Aktywizacji Zawodowej (do oceny usługi pod względem subiektywnej przydatności w aktywizacji zawodowej; aut. P. Wolski); wywiad standaryzowany (aut. P. Wolski); Kwestionariusz Radzenia Sobie z Utratą Sprawności KRSS; kwestionariusz badań społecznych opracowany na potrzeby projektu (Łukowski, Kaczan, Rycielski, 2008; zmienne metryczkowe dotyczące stanu zdrowia, aktywności zawodowej i gospodarstwa domowego). 32,8% respondentów ON nie odczuło żadnej zmiany w wykonywaniu codziennych czynności, dla 54,6% zmiana ta była poważna, a dla 12,7% – całkowita. Jeśli chodzi o aktywizację zawodową, osoby będące w fazie akceptacji najwyżej oceniły przydatność indywidualnego doradztwa zawodowego; ta sama grupa oceniła najwyżej również indywidualne porady prawne. Indywidualne porady psychologiczne zostały docenione przez osoby będące w fazie akceptacji i borykające się z depresją. Osoby w fazie akceptacji, które rozumieją własne możliwości i ograniczenia, dostrzegają znaczenie udziału w szkoleniach zawodowych. Osoby w fazie zmagania się oceniły wszystkie usługi z zakresu aktywizacji zawodowej na poziomie niskim albo średnim.

Deskryptory TESE: upośledzenie, rynek pracy, praca, bezrobocie, upośledzenie fizyczne, choroba, zdrowie
TESE descriptors: disability, labour market, labour, unemployment, physical disability, illness, health
Publikacje:
  • Wolski, P. (2010). Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa. Pobrane z http://scholar.com.pl/upload/product_files/2109/16_AZOzOS_tom6_.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"