| Tytuł badania: |
Uwaga jako mechanizm zróżnicowania struktur poznawczych |
| Instytucja: |
|
| Data: |
[2003] |
| Badacz: |
Hanna Bednarek, Jarosław Orzechowski |
| Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji pięciu hipotez: 1) Niezależność od pola wiąże się z większą siłą procesu hamowania, zaś zależność od pola – ze słabym hamowaniem poznawczym. 2) Niezależność od pola wiąże się z lokalnym, a zależność od pola – z globalnym przetwarzaniem informacji semantycznej. 3) Niezależność od pola wiąże się z większą, a zależność od pola z mniejszą szybkością selekcji informacji. 4) Niezależność od pola wiąże się z większą, a zależność od pola – z mniejszą poprawnością selekcji informacji. 5) Niezależność od pola wiąże się z większą sprawnością mechanizmu uwagi podzielnej, a zależność od pola – z mniejszą jej sprawnością. Próbę badawczą stanowiło 90 studentów (w tym 65 kobiet i 25 mężczyzn) pierwszego roku na różnych kierunkach uniwersyteckich (wiek respondentów wynosił 21 lat). Do zebrania materiału posłużono się Testem Figur Ukrytych. Wykorzystano ponadto zadanie Navona oraz zadanie DIVA. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono założenie o większej sprawności funkcjonowania procesów uwagowych u osób preferujących niezależny od pola styl poznawczy jako o przejawie tzw. zróżnicowania psychologicznego. Wykazano również, że badani niezależni od pola popełniali mniej błędów w zadaniu selekcyjnym oraz mieli mniejsze koszty wykonania zadań jednoczesnych, a także – wybiórczo – zadania wtórnego. |
| Deskryptory TESE: |
rozwój poznawczy, rozumienie, rozumowanie, student, umiejętności podstawowe |
| TESE descriptors: |
cognitive development, comprehension, reasoning, student, basic skills |
| Publikacje: |
- Orzechowski, J. i Bednarek, H. (2004). Uwaga jako mechanizm zróżnicowania struktur poznawczych. Studia Psychologiczne, 1, 125-137.
|