BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwaga jako mechanizm zróżnicowania struktur poznawczych
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Hanna Bednarek, Jarosław Orzechowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji pięciu hipotez: 1) Niezależność od pola wiąże się z większą siłą procesu hamowania, zaś zależność od pola – ze słabym hamowaniem poznawczym. 2) Niezależność od pola wiąże się z lokalnym, a zależność od pola – z globalnym przetwarzaniem informacji semantycznej. 3) Niezależność od pola wiąże się z większą, a zależność od pola z mniejszą szybkością selekcji informacji. 4) Niezależność od pola wiąże się z większą, a zależność od pola – z mniejszą poprawnością selekcji informacji. 5) Niezależność od pola wiąże się z większą sprawnością mechanizmu uwagi podzielnej, a zależność od pola – z mniejszą jej sprawnością. Próbę badawczą stanowiło 90 studentów (w tym 65 kobiet i 25 mężczyzn) pierwszego roku na różnych kierunkach uniwersyteckich (wiek respondentów wynosił 21 lat). Do zebrania materiału posłużono się Testem Figur Ukrytych. Wykorzystano ponadto zadanie Navona oraz zadanie DIVA. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono założenie o większej sprawności funkcjonowania procesów uwagowych u osób preferujących niezależny od pola styl poznawczy jako o przejawie tzw. zróżnicowania psychologicznego. Wykazano również, że badani niezależni od pola popełniali mniej błędów w zadaniu selekcyjnym oraz mieli mniejsze koszty wykonania zadań jednoczesnych, a także – wybiórczo – zadania wtórnego.

Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, rozumienie, rozumowanie, student, umiejętności podstawowe
TESE descriptors: cognitive development, comprehension, reasoning, student, basic skills
Publikacje:
  • Orzechowski, J. i Bednarek, H. (2004). Uwaga jako mechanizm zróżnicowania struktur poznawczych. Studia Psychologiczne, 1, 125-137.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"