BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwaga, uczenie się i świadomość
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Anna Rydzewska
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację hipotezy, zgodnie z którą uwaga podzielna utrudnia uczenie się. Metodą badania był eksperyment laboratoryjny, w którym wykorzystano bezpośrednie i pośrednie pomiary pamięci. Pomiar bezpośredni pamięci polegał na pomiarze czasu reakcji badanych na bodźce świetlne. Z kolei pomiar pośredni pamięci opierał się na pomiarze proporcji poprawnych odpowiedzi, uzyskanych w zadaniu generatywnym. Wykonano eksperymenty według dwóch wzorców, różniących się jednym elementem: 1) eksperyment podwójny-sekwencyjny z zadaniem generatywnym – badani wykonywali najpierw dwa zadania równocześnie, z których pierwsze polegało na reagowaniu na bodźce świetlne (pomiar bezpośredni), drugie zaś na identyfikacji liczby odtworzonych niskich dźwięków (wprowadzenie podzielności uwagi); następnie wykonywano trzecie zadanie o charakterze generatywnym, które polegało na przewidzeniu miejsca pojawienia się bodźca świetlnego (poprawność wykonania tego zadania uzależniona była od pojawienia się procesu uczenia się przy wykonywaniu zadania pierwszego); 2) Eksperyment pojedynczy-sekwencyjny z zadaniem generatywnym – w wariancie nie wprowadzono równoczesnego wykonywania dwóch zadań, ograniczono się do zadania pierwszego (bodźce świetlne); następnie badani wykonywali zadanie generatywne analogicznie do eksperymentu podwójnego-sekwencyjnego. Badaniem objęto 144 studentów pierwszego i drugiego roku Wydziału Nauk Humanistycznych KUL (50% kobiet i 50% mężczyzn). Badanie przeprowadzono w Zakładzie Psychologii Eksperymentalnej KUL w warunkach laboratoryjnych. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić hipotezę – fakt wykonywania dwóch zadań równocześnie uniemożliwiał nauczenie się sekwencji bodźców świetlnych.

Deskryptory TESE: psychologia, uczenie się, student, szkoła wyższa, uniwersytet
TESE descriptors: psychology, learning, student, higher education, universty
Publikacje:
  • Rydzewska, A. (1998). Uwaga, uczenie się i świadomość. Czasopismo Psychologiczne, 3-4, 195-207.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"