BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problem wielokrotnej dyskryminacji kobiet i dziewcząt w grupie z ograniczeniami sprawności
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: lipiec 2009 – grudzień 2009
Badacz: Beata Oleksy-Sanocka
Abstrakt:

W drugim etapie Ogólnopolskiego badania sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych przebadano 100 000 osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności oraz osób niepełnosprawnych biologicznie (tzn. czujących się nie w pełni sprawnie). Respondenci byli w wieku od 15 do 59 lat (kobiety) oraz od 15 do 64 lat (mężczyźni). W analizie dotyczącej dyskryminacji kobiet i dziewcząt niepełnosprawnych założono, że kobiety z ograniczeniami sprawności stanowią grupę szczególnego ryzyka wykluczenia społecznego ze względu na kumulację takich czynników dyskryminujących jak: płeć, niepełnosprawność, stereotypy. Analizie poddano dane 476 mężczyzn i 632 kobiet. Jako przyczynę niepracowania i nieposzukiwania pracy brak odpowiednich kwalifikacji podało 42,8% mężczyzn i 57,2% kobiet z przedziału wiekowego 16-19 lat, 46,2% i 53,8% z przedziału 20-25 lat, 40,3% i 59,7% z przedziału 26-31 lat, 36% i 34,8% z przedziału 32-37 lat, 37,3% i 62,7% z przedziału 38-43 lata, 29,8% i 70,2% z przedziału 44-49 lat. Okazało się ponadto, że więcej kobiet niż mężczyzn kontynuowało edukację na poziomie wyższym, więcej kobiet uczyło się w szkołach ogólnokształcących, mniej w technikach i szkołach zawodowych. Niedoreprezentowanie stwierdzono w kategorii „mężatka” oraz „pozostająca w związku nieformalnym”. Kobiety po 50. roku życia częściej niż mężczyźni deklarowały zadowolenie z relacji rodzinnych i z innymi osobami. Niepełnosprawne kobiety okazały się dość pesymistyczne, jeśli chodzi o perspektywy na przyszłość; większość kobiet powyżej 38. roku życia była czasem zadowolona, a czasem niezadowolona albo w ogóle niezadowolona z perspektyw na przyszłość.

Deskryptory TESE: płeć, płeć żeńska, niekorzystne położenie, niepełnosprawność intelektualna, edukacja, dostępność dla niepełnosprawnych, nierówność społeczna, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, wykluczenie społeczne
TESE descriptors: gender, female, disadvantaged background, intellectual disability, education, access for the disabled, social inequality, disability, physical disability, hearing impairment, visual impairment, social exclusion
Publikacje:
  • Oleksy-Sanocka, B. (2010). Problem wielokrotnej dyskryminacji kobiet i dziewcząt w grupie z ograniczeniami sprawności. W: A.I. Brzezińska, J. Pluta i P. Rycielski (red.), Potrzeby specyficznych grup osób z ograniczeniami sprawności. Wyniki badań (s. 78-91). Pobrane z http://scholar.com.pl/sklep.php?md=products&id_c=37&id_p=2116
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"