Obserwuj
Tytuł badania: |
Przekonania o swoim życiu. Spostrzeganie historii życia przez osoby z ograniczeniami sprawności |
Projekt badawczy: |
- Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2009 – sierpień 2009 |
Badacz: |
Anna Brzezińska, Radosław Kaczan, Ludmiła Rycielska |
Abstrakt: |
Analiza zawiera omówienie wybranych wyników badań, przeprowadzonych w dwóch modułach: Historia życia osób z ograniczeniami sprawności oraz Autonarracje – indywidualne historie życia. Oba moduły zrealizowano w ramach pierwszego etapu Ogólnopolskiego badania sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych. Pytania badawcze modułu Historia życia... brzmiały następująco: jak ludzie dorośli w różnym wieku i z różnymi typami ograniczeń sprawności, a więc także o różnym zasobie doświadczeń życiowych, spostrzegają zdarzenia w swoim życiu; które ze zdarzeń życiowych uznają za punkty zwrotne; jakie przypisują znaczenie punktom zwrotnym; jak widzą wpływ punktów zwrotnych w swoim życiu na swoje aktualne funkcjonowanie. Pytania badawcze drugiego modułu były następujące: czy zasoby psychologiczno-społeczne badanych osób mogą być bezpieczną i wystarczającą podstawą do zbudowania gotowości na przyjęcie skierowanej do nich oferty w zakresie aktywizacji zawodowej (lub innego rodzaju); czy aktywność zawodowa osób z ograniczeniem sprawności lub brak tej aktywności wiąże się z ich subiektywnie spostrzeganą sytuacją społeczno-psychologiczną. Narzędzia wykorzystane w module Historia życia... były następujące: Kwestionariusz Poczucia Punktualności Zdarzeń Życiowych PPZŻ (narzędzie własne); kwestionariusz wywiadu i skale szacunkowe Percepcja punktów zwrotnych w życiu (PPZ); Kwestionariusz Badań Sondażowych KBS (opracowany przez Zespół Badawczy SWPS pod kierunkiem Kamila Sijki). Badanie właściwe w tym module przeprowadzono w następujących miejscach: Domy Pomocy Społecznej w Warszawie i Poznaniu; Dom Dziennego Pobytu Zespołu Opieki Zdrowotnej Warszawa-Praga-Północ; Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Poznaniu i Wrocławiu; Zakład Pracy Chronionej w Zduńskiej Woli i Wrocławiu; warsztaty terapii zajęciowej w Zduńskiej Woli; stowarzyszenia zrzeszające osoby niepełnosprawne: Polski Związek Niewidomych, Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem, Kluby Amazonek ze Zduńskiej Woli; Biblioteka Książki Mówionej dla Niewidomych w Poznaniu; Szpital Rehabilitacyjny w Konstancinie-Jeziornej. W pierwszym module wzięły udział 432 osoby, a w drugim – 67 osób (w tym osoby niepełnosprawne i pełnosprawne). Osoby o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności za punkty zwrotne w swoim życiu uznawały wydarzenia z dzieciństwa i okresu szkolnego; badani z tej grupy twierdzili, że nie mieli wpływu na wydarzenia i że konsekwencje były mniej pozytywne niż wśród osób z lekkim stopniem niepełnosprawności. Okazało się, że osoby bez orzeczenia o niepełnosprawności miały najsilniejsze poczucie wpływu na wydarzenia będące punktami zwrotnymi w ich życiu. Badani niedoświadczający znacznych ograniczeń w życiu codziennym miały silniejsze poczucie wpływu na wydarzenia, najczęściej z obszaru pracy, edukacji i rozwoju osobistego. |
Deskryptory TESE: |
niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, niekorzystne położenie, sprawność, zdrowie, problemy zdrowotne |
TESE descriptors: |
intellectual disability, disability, physical disability, disadvantaged background, efficiency, health, health problems |
Publikacje: |
- Brzezińska, A.I., Kaczan, R. i Rycielska, L. (2010). Przekonania o swoim życiu. Spostrzeganie historii życia przez osoby z ograniczeniami sprawności. Pobrane z http://scholar.com.pl/upload/product_files/2105/12_3_TOM3_.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.