BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przekonania o swoim życiu. Spostrzeganie historii życia przez osoby z ograniczeniami sprawności
Projekt badawczy:
  • Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych na lata 2008-2010
pokaż badania
Instytucja:
Data: kwiecień 2009 – sierpień 2009
Badacz: Anna Brzezińska, Radosław Kaczan, Ludmiła Rycielska
Abstrakt:

Analiza zawiera omówienie wybranych wyników badań, przeprowadzonych w dwóch modułach: Historia życia osób z ograniczeniami sprawności oraz Autonarracje – indywidualne historie życia. Oba moduły zrealizowano w ramach pierwszego etapu Ogólnopolskiego badania sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych. Pytania badawcze modułu Historia życia... brzmiały następująco: jak ludzie dorośli w różnym wieku i z różnymi typami ograniczeń sprawności, a więc także o różnym zasobie doświadczeń życiowych, spostrzegają zdarzenia w swoim życiu; które ze zdarzeń życiowych uznają za punkty zwrotne; jakie przypisują znaczenie punktom zwrotnym; jak widzą wpływ punktów zwrotnych w swoim życiu na swoje aktualne funkcjonowanie. Pytania badawcze drugiego modułu były następujące: czy zasoby psychologiczno-społeczne badanych osób mogą być bezpieczną i wystarczającą podstawą do zbudowania gotowości na przyjęcie skierowanej do nich oferty w zakresie aktywizacji zawodowej (lub innego rodzaju); czy aktywność zawodowa osób z ograniczeniem sprawności lub brak tej aktywności wiąże się z ich subiektywnie spostrzeganą sytuacją społeczno-psychologiczną. Narzędzia wykorzystane w module Historia życia... były następujące: Kwestionariusz Poczucia Punktualności Zdarzeń Życiowych PPZŻ (narzędzie własne); kwestionariusz wywiadu i skale szacunkowe Percepcja punktów zwrotnych w życiu (PPZ); Kwestionariusz Badań Sondażowych KBS (opracowany przez Zespół Badawczy SWPS pod kierunkiem Kamila Sijki). Badanie właściwe w tym module przeprowadzono w następujących miejscach: Domy Pomocy Społecznej w Warszawie i Poznaniu; Dom Dziennego Pobytu Zespołu Opieki Zdrowotnej Warszawa-Praga-Północ; Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Poznaniu i Wrocławiu; Zakład Pracy Chronionej w Zduńskiej Woli i Wrocławiu; warsztaty terapii zajęciowej w Zduńskiej Woli; stowarzyszenia zrzeszające osoby niepełnosprawne: Polski Związek Niewidomych, Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem, Kluby Amazonek ze Zduńskiej Woli; Biblioteka Książki Mówionej dla Niewidomych w Poznaniu; Szpital Rehabilitacyjny w Konstancinie-Jeziornej. W pierwszym module wzięły udział 432 osoby, a w drugim – 67 osób (w tym osoby niepełnosprawne i pełnosprawne). Osoby o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności za punkty zwrotne w swoim życiu uznawały wydarzenia z dzieciństwa i okresu szkolnego; badani z tej grupy twierdzili, że nie mieli wpływu na wydarzenia i że konsekwencje były mniej pozytywne niż wśród osób z lekkim stopniem niepełnosprawności. Okazało się, że osoby bez orzeczenia o niepełnosprawności miały najsilniejsze poczucie wpływu na wydarzenia będące punktami zwrotnymi w ich życiu. Badani niedoświadczający znacznych ograniczeń w życiu codziennym miały silniejsze poczucie wpływu na wydarzenia, najczęściej z obszaru pracy, edukacji i rozwoju osobistego.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, niekorzystne położenie, sprawność, zdrowie, problemy zdrowotne
TESE descriptors: intellectual disability, disability, physical disability, disadvantaged background, efficiency, health, health problems
Publikacje:
  • Brzezińska, A.I., Kaczan, R. i Rycielska, L. (2010). Przekonania o swoim życiu. Spostrzeganie historii życia przez osoby z ograniczeniami sprawności. Pobrane z http://scholar.com.pl/upload/product_files/2105/12_3_TOM3_.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"