BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przekonania normatywne gimnazjalistów dotyczące dręczenia szkolnego
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Abstrakt:

W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, a w jej ramach autorskim narzędziem wzorowanym na Attitudes towards Bullying Scale. Narzędzie składało się z ośmiu stwierdzeń, do których przyporządkowano pięciostopniową skalę Likerta. W badaniu wzięło udział 214 uczniów gimnazjum, w tym 110 dziewcząt i 100 chłopców (4 osoby nie podały płci). Gimnazjaliści uczęszczali do drugich i trzecich klas w pięciu szkołach w województwie podkarpackim. Średnia wieku respondentów: 14,52 roku. 42% uczniów zdecydowanie nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że bicie jest w porządku (zdecydowanie zgodziło się z tym zdaniem 3% respondentów, 8% raczej się zgodziło). 3% gimnazjalistów zdecydowanie zaaprobowało stwierdzenie, że trzeba się bić, by koledzy nie myśleli, że jest się słabszym. 34% zdecydowanie zgodziło się ze zdaniem, że trzeba pomagać słabszym kolegom i koleżankom (36% raczej się zgodziło, 19% nie miało zdania, 7% raczej się nie zgodziło, a 4% zdecydowanie się nie zgodziło). 16% badanych potwierdziło, że należy zwrócić się natychmiast do nauczyciela, jeśli uczniowie znęcają się nad sobą (27% raczej się zgodziło, 31% nie miało zdania, 11% raczej się nie zgodziło, a 15% zdecydowanie się nie zgodziło). Na podstawie wyników badania zauważono, że chłopcy częściej niż dziewczęta prezentują postawę proagresywną, a uczennice w większym stopniu niż uczniowie są otwarte na pomoc rówieśnikom. Stwierdzono ponadto, że gimnazjaliści są skłonni, by częściej wyrażać dezaprobatę wobec zjawiska bullyingu. Wielu uczniów jednak było zdania, że ofiara dręczenia szkolnego jest sama sobie winna.

Autorskie słowa kluczowe: przekonania normatywne, postawy wobec przemocy, dręczenie szkolne, zachowanie prospołeczne, empatia
Author's Keywords: normative beliefs, attitudes to violence, school bullying, prosocial behavior, empathy
Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, konflikt, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, uczeń, rozstrzygnięcie sporu
TESE descriptors: violence, bullying, conflict, interpersonal relations, intergroup relations, pupil, dispute settlement
Publikacje:
  • Tłuściak-Deliowska, A. (2014). Przekonania normatywne gimnazjalistów dotyczące dręczenia szkolnego. Szkoła Specjalna, 1, 18-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"