BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy absolwentów na lokalnym rynku pracy
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Leokadia Borzęcka, Danuta Plutecka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie zakresu oczekiwań oraz planów zawodowych absolwentów rejestrujących się w urzędzie pracy. Poddano badaniu całą grupę absolwentów zarejestrowanych w okresie od 1 czerwca do 30 września 1997 r., wykorzystano do tego celu informacje wskazane przez nich na kartach rejestracyjnych. Ustalono, że 75% badanych interesowało podjęcie pracy wyłącznie w zawodzie wyuczonym lub pokrewnym; pracą w zawodzie innym niż wyuczony interesowało się 7% badanych. Następujące grupy zawodowe interesowało prawie wyłącznie podjęcie pracy w zawodzie wyuczonym: sprzedawcy – 97%, pielęgniarki dyplomowane – 93%, technicy budowlani – 80%, kucharze – 80%, piekarze – 75%, technicy handlowcy – 71%, fryzjerzy – 70%, technicy, technolodzy żywności – 69%, technicy ekonomiści i inne osoby z wykształceniem zawodowym – 58%. Najmniej zainteresowani podjęciem pracy w wyuczonym zawodzie byli ogrodnicy, technicy ogrodnicy, rolnicy, malarze budowlani. Absolwentów szkół ogólnokształcących najczęściej interesowała praca sekretarki, księgowej, inna praca biurowa, sprzedawcy. 13% badanych stwierdziło, że przyjęliby każdą pracę; 5% nie wypowiedziało się. 57% badanych zgodziłoby się na pracę za wynagrodzenie minimalne, 22% oczekiwało wynagrodzenia 500-600 zł, 6% – 600-700 zł, 6% powyżej 700 zł; 5% nie wypowiedziało się. 36% nie zgodziło się na dojazd do pracy, 4% mogłoby dojeżdżać mniej niż 20 minut, 5% – do 20 minut, 25% – do 30 minut, 29% – 30-60 minut. 40% nie wyraziło zamiaru szkolenia na jakimkolwiek kursie, 17% deklarowało chęć dodatkowego szkolenia w zawodzie wyuczonym; wśród osób decydujących się na szkolenie najpopularniejsze były kursy obsługi komputera, kasjera walutowego, księgowości, sprzedawcy. Rejonowy Urząd Pracy poddał badaniu 92 absolwentów, którzy podjęli pracę w okresie od czerwca do września 1997 r. (21% wszystkich zarejestrowanych w tym okresie). 40% podjęło pracę w miejscu zamieszkania i w zawodzie wyuczonym lub pokrewnym; 17% pracę poza miejscem zamieszkania w zawodzie wyuczonym; 25% w miejscu zamieszkania, nie w zawodzie wyuczonym; 6% w pobliżu miejsca zamieszkania w zawodzie pokrewnym lub wyuczonym. Absolwenci byli zainteresowani pracą w sektorze państwowym, jednak 84% badanych podjęło pracę w sektorze prywatnym. Z całej grupy zatrudnionych przyjęto najwięcej ekonomistów – 14%, sprzedawców – 18%, kucharzy – 5%, osób z wykształceniem wyższym ogólnokształcącym – 5%. W grupie zatrudnionych około 54% miało wykształcenie zasadnicze zawodowe, około 41% średnie zawodowe. Wobec braku możliwości zatrudnienia 9% zdecydowało się na odbycie stażu u pracodawcy, w tej grupie około 82% stanowili absolwenci średnich szkół zawodowych (ekonomiści, ogrodnicy, handlowcy), około 10% – absolwenci LO, około 8% – absolwenci ZSZ (sprzedawcy); na staż zdecydowały się prawie wyłącznie kobiety (97%). 79% stażystów podjęło staż w miejscu zamieszkania. Pozostała duża grupa absolwentów po dokonaniu rejestracji w badanym okresie została pozbawiona statusu z powodu nieusprawiedliwionego niestawienia się w urzędzie pracy w wyznaczonym terminie, dwukrotnej odmowy przyjęcia propozycji pracy lub na własną prośbę – łącznie około 20% absolwentów.

Deskryptory TESE: absolwent, rynek pracy, praca, bezrobocie, kariera zawodowa, przebieg kariery zawodowej, zmiana zawodu, start zawodowy absolwentów
TESE descriptors: school leaver, labour market, labour, unemployment, career, career advancement, career change, transition from school to work
Publikacje:
  • Borzęcka, L. i Plutecka, D. (2000). Problemy absolwentów na lokalnym rynku pracy. Polityka Społeczna, 8, 15-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"