Obserwuj
Tytuł badania: |
Problem używania środków psychoaktywnych przez młodzież. Badania uczniów szkół łódzkich |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2001 |
Badacz: |
Jan Chodkiewicz, Zygfryd Juczyński |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy skali zachowań ryzykownych podejmowanych przez młodzież mieszkającą w Łodzi. Próbę badawczą stanowiło 21 ostatnich klas (szóstych) szkół podstawowych, 21 klas (środkowych) gimnazjum, 21 klas pierwszych i trzecich licealnych oraz 19 klas pierwszych i trzecich szkół technicznych (dobór miał charakter warstwowo-losowy). Łącznie w badaniu wzięły udział 82 klasy, w tym 2073 osoby w wieku od 12 do 18 lat. Finalnie analizy oparto na wynikach 2053 uczniów. Do zebrania materiału posłużono się autorskim kwestionariuszem Moje zachowania, który zawierał 67 pytań (dotyczących m.in. eksperymentów z piciem alkoholu, zażywania narkotyków czy palenia tytoniu). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dziewczęta równie często jak chłopcy sięgały po środki psychoaktywne. Wykazano również, że krytyczny okres podejmowania zachowań ryzykownych w przypadku pierwszych kontaktów z alkoholem i nikotyną przypada na przedział wiekowy 9-10 lat, z kolei w zakresie zażywania narkotyków – 14-16 lat. Na podstawie zgromadzonego materiału zaobserwowano także współwystępowanie zachowań ryzykownych. Odnotowano, że 23% uczniów zarówno paliło papierosy, spożywało alkohol, jak i używało środków narkotycznych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
młodzież szkolna, zachowania ryzykowne |
Author's Keywords: |
adolescents, risky behaviours |
Deskryptory TESE: |
narkomania, młodzież, zachowania, zachowania społeczne, postawa, uczeń |
TESE descriptors: |
drug abuse, youth, behaviour, social behaviour, attitude, pupil |
Publikacje: |
- Chodkiewicz, J. i Juczyński, Z. (2002). Problem używania środków psychoaktywnych przez młodzież. Badania uczniów szkół łódzkich. Alkoholizm i Narkomania, 4, 409-420.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.