BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Instytucja przedszkolna wobec problemów rodziny wielkiego miasta
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: M. Armicińska, M. Lewandowska, Lidia Marszałek, B. Mitkowska, B. Wojtanowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach seminarium magisterskiego na Wydziale Nauk Pedagogicznych UKSW w Warszawie. Celem badania było określenie przekonań i oczekiwań rodziców mieszkających w Warszawie związanych z placówkami wychowania przedszkolnego. Badaniem ankietowym objęto 350 osób posiadających dzieci w wieku przedszkolnym i korzystających z usług przedszkoli publicznych w Warszawie. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wiek rodziców, ich wykształcenie i rodzaj zatrudnienia, struktura rodziny oraz czas uczęszczania dziecka do przedszkola nie warunkowały oczekiwań względem placówki edukacji przedszkolnej. Okazało się również, że wbrew przyjętym założeniom rodzice nie przerzucali odpowiedzialności za wychowanie i opiekę nad dziećmi na placówkę przedszkolną – realizacja funkcji rodziny względem dziecka wśród badanych była na wysokim poziomie. Rodzice bardzo dobrze znali i orientowali się w założeniach programowych przedszkola oraz wykazywali pełne zaufanie w stosunku do ich realizacji przez placówkę. Przedszkole nie miało zastępować rodziny w zakresie funkcji opiekuńczej ani socjalizacyjnej. W związku z funkcją socjalizacyjną od placówki oczekiwano jedynie zapewnienia kontaktów z rówieśnikami i wprowadzenia w świat ludzi i pracy. W zakresie funkcji wychowawczej oczekiwania rodziców koncentrowały się na przygotowaniu do nauki szkolnej. Badani prezentowali również dość wysokie oczekiwania w zakresie funkcji kulturowej i religijnej. Stosunkowo niski poziom oczekiwań dotyczył funkcji relaksacyjno-towarzyskiej i emocjonalno-ekspresyjnej.

Autorskie słowa kluczowe: rodzina, rodzina wielkiego miasta, funkcje rodziny, oczekiwania rodziny wobec przedszkola, przedszkole
Author's Keywords: family, a big city family, the functions of the family, family waiting to kindergarten, kindergarten
Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, obszar miejski, rodzice, placówka przedszkolna, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka
TESE descriptors: pre-primary education, urban area, parents, pre-primary institution, childcare, child rearing
Publikacje:
  • Marszałek, L. (2011). Instytucja przedszkolna wobec problemów rodziny wielkiego miasta. Forum Pedagogiczne, 1, 109-146.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"