BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Inspirowanie, motywowanie i monitorowanie rozwoju zawodowego nauczycieli przez dyrektora szkoły
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Zuzanna Zbróg
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jaka jest rola dyrektora szkoły w rozwoju zawodowym nauczycieli? Jak dyrektorzy wywiązują się ze swoich obowiązków związanych z inspiracją nauczycieli do rozwoju zawodowego? Cz motywują nauczycieli do uczenia się? Czy kierują się rozwojem zawodowym nauczycieli, odnosząc propozycje dokształcania dla nauczycieli do planu rozwoju szkoły? W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Aż 58% respondentów zgodziło się z twierdzeniem, że czują współodpowiedzialność za jakość edukacji w swoich placówkach. Podobny odsetek badanych aprobował także zdanie: Mój dyrektor pozostawia pracownikom swobodę wyboru formy doskonalenia zawodowego. 46% nauczycieli deklarowało, że dyrektorzy mobilizują ich do doskonalenia umiejętności i zdobywania nowej wiedzy. Największy odsetek odpowiedzi „nie zgadzam się” dotyczył następujących stwierdzeń: Mój dyrektor jest pierwszym uczącym się, daje przykład innym, że trzeba stale się doskonalić. Zdobycie przeze mnie nowych umiejętności jest nagradzane (doceniane). W moim miejscu pracy dyrektor sam decyduje o tym, który nauczyciel może brać udział w jakim kursie doskonalącym. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nauczyciele nie dość często wybierają formę doskonalenia zawodowego, kierując się potrzebami placówki. Zauważono ponadto silną korelację dotyczącą inspirowania, motywowania i przekazywania sugestii nauczycielom co do dalszego doskonalenia zawodowego, interesowaniem się ich rozwojem zawodowym i informowaniem nauczycieli o możliwości rozwoju zawodowego.

Deskryptory TESE: doradca, dyrektor szkoły, doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, wynagrodzenie dyrektora szkoły, wynagrodzenie nauczyciela
TESE descriptors: guidance officer, headteacher, in-service teacher training, in-service training, headteacher salary, teacher salary
Publikacje:
  • Zbróg, Z. (2012). Inspirowanie, motywowanie i monitorowanie rozwoju zawodowego nauczycieli przez dyrektora szkoły. W: W. Dróżka, J. Miko-Giedyk i R. Miszczuk (red.), Doskonalenie zawodowe nauczycieli i innych pracowników oświaty (s. 179-198). Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"