Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jaka jest rola dyrektora szkoły w rozwoju zawodowym nauczycieli? Jak dyrektorzy wywiązują się ze swoich obowiązków związanych z inspiracją nauczycieli do rozwoju zawodowego? Cz motywują nauczycieli do uczenia się? Czy kierują się rozwojem zawodowym nauczycieli, odnosząc propozycje dokształcania dla nauczycieli do planu rozwoju szkoły? W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Aż 58% respondentów zgodziło się z twierdzeniem, że czują współodpowiedzialność za jakość edukacji w swoich placówkach. Podobny odsetek badanych aprobował także zdanie: Mój dyrektor pozostawia pracownikom swobodę wyboru formy doskonalenia zawodowego. 46% nauczycieli deklarowało, że dyrektorzy mobilizują ich do doskonalenia umiejętności i zdobywania nowej wiedzy. Największy odsetek odpowiedzi „nie zgadzam się” dotyczył następujących stwierdzeń: Mój dyrektor jest pierwszym uczącym się, daje przykład innym, że trzeba stale się doskonalić. Zdobycie przeze mnie nowych umiejętności jest nagradzane (doceniane). W moim miejscu pracy dyrektor sam decyduje o tym, który nauczyciel może brać udział w jakim kursie doskonalącym. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nauczyciele nie dość często wybierają formę doskonalenia zawodowego, kierując się potrzebami placówki. Zauważono ponadto silną korelację dotyczącą inspirowania, motywowania i przekazywania sugestii nauczycielom co do dalszego doskonalenia zawodowego, interesowaniem się ich rozwojem zawodowym i informowaniem nauczycieli o możliwości rozwoju zawodowego. |