Tytuł badania: |
(Nie)wymarzona szkoła – czyli dziecięca wizja rozpoczynania nauki w klasie I |
Instytucja: |
|
Data: |
czerwiec 2010 |
Badacz: |
Iwona Zwierzchowska |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie postaw dzieci kończących edukację przedszkolną wobec rozpoczęcia nauki w szkole. Pytano respondentów o ich wyobrażenia na temat szkoły i nauczyciela oraz o oczekiwania wobec kolegów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano rozmowę kierowaną z dzieckiem, rysunek Moja szkoła oraz rysunek Mój nauczyciel w klasie I. W badaniu uczestniczyło łącznie 76 dzieci w wieku sześciu i siedmiu lat z czterech grup lubelskich przedszkoli. 54% badanych stanowiły dziewczynki. 67% respondentów przejawiało pozytywną postawę wobec szkoły. Dzieci spodziewały się rozwoju wiadomości i umiejętności, a także nawiązywania nowych znajomości z rówieśnikami. Badani wskazywali także na możliwą zmianę negatywnych doświadczeń wyniesionych z przedszkola (np. pilnowanie, czy dziecko zjadło cały posiłek). 25% badanych ujawniało jednak również negatywne emocje związane z przejściem z przedszkola do szkoły. Dzieci te bały się rozstania z rodzicami albo zdenerwowania u nauczycielki. U 8% dzieci stwierdzono wyraźną dezaprobatę wobec perspektywy rozpoczęcia nauki w szkole. W opinii większości dzieci kończących edukację przedszkolną szkoła to przede wszystkim miejsce nauki. Tylko dwóch chłopców narysowały mężczyznę jako nauczyciela; pozostali – kobietę. 97% oczekiwało od nauczyciela, że będzie miły, dobry, wesoły i uśmiechnięty. 58% dzieci chciało, by był również mądry i potrafił dobrze uczyć. |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, wiek, kariera szkolna, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, placówka przedszkolna |
TESE descriptors: |
child, child development, cognitive development, age, school career, transition from pre-primary to primary education, pre-primary institution |
Publikacje: |
- Zwierzchowska, I. (2011). (Nie)wymarzona szkoła – czyli dziecięca wizja rozpoczynania nauki w klasie I. W: H. Siwek i M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian (s. 126-132). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
|