Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka osobowości studentów wychowania fizycznego w zakresie neurotyczności, ekstrawersji i poczucia kontroli. Postawiono pytania: jakim poziomem neurotyczności, ekstrawersji i poczucia kontroli charakteryzują się studenci wychowania fizycznego, jakie typy osobowości dominują wśród badanych studentów. Badaniem objęto 450 studentów studiów dziennych I-IV roku Akademii Wychowania Fizycznego w Gdańsku, 319 mężczyzn i 131 kobiet, w wieku 19-26 lat. Zastosowano skalę neurotyczności oraz skalę ekstrawersji Inwentarza Osobowości MPI H.J. Eysencka w adaptacji M. Choynowskiego, skalę I-E J.B. Rottera, kwestionariusz Delta R.L. Drwala. Stwierdzono, że większość badanych charakteryzowała się przeciętnym poziomem neurotyczności (42,3%) i ekstrawersji (44%) oraz pośrednim poczuciem kontroli (36% w skali I-E, 44,8% w kwestionariuszu Delta). Płeć była istotnym czynnikiem różnicującym nasilenie badanych wymiarów osobowości. W badanej próbie spośród siedmiu typów osobowości według klasyfikacji L. Stawowskiej wyróżniono cztery wyraźne grupy: osobnicy w normie psychicznej – 24,9%, osoby najlepiej przystosowane – 20,9%, introwertycy – 18,4%, ekstrawertycy – 17,8%. Badani obu płci charakteryzowali się znacznie większym zrównoważeniem emocjonalnym niż badana przez L. Stawowską próba normalizacyjna; mężczyźni byli mniej ekstrawertywni niż w próbie L. Stawowskiej, odwrotną zależność zaobserwowano u kobiet. |