BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osobowość studentów wychowania fizycznego
Instytucja:
Data: 1992 – 1994
Badacz: Henryk Kulas
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka osobowości studentów wychowania fizycznego w zakresie neurotyczności, ekstrawersji i poczucia kontroli. Postawiono pytania: jakim poziomem neurotyczności, ekstrawersji i poczucia kontroli charakteryzują się studenci wychowania fizycznego, jakie typy osobowości dominują wśród badanych studentów. Badaniem objęto 450 studentów studiów dziennych I-IV roku Akademii Wychowania Fizycznego w Gdańsku, 319 mężczyzn i 131 kobiet, w wieku 19-26 lat. Zastosowano skalę neurotyczności oraz skalę ekstrawersji Inwentarza Osobowości MPI H.J. Eysencka w adaptacji M. Choynowskiego, skalę I-E J.B. Rottera, kwestionariusz Delta R.L. Drwala. Stwierdzono, że większość badanych charakteryzowała się przeciętnym poziomem neurotyczności (42,3%) i ekstrawersji (44%) oraz pośrednim poczuciem kontroli (36% w skali I-E, 44,8% w kwestionariuszu Delta). Płeć była istotnym czynnikiem różnicującym nasilenie badanych wymiarów osobowości. W badanej próbie spośród siedmiu typów osobowości według klasyfikacji L. Stawowskiej wyróżniono cztery wyraźne grupy: osobnicy w normie psychicznej – 24,9%, osoby najlepiej przystosowane – 20,9%, introwertycy – 18,4%, ekstrawertycy – 17,8%. Badani obu płci charakteryzowali się znacznie większym zrównoważeniem emocjonalnym niż badana przez L. Stawowską próba normalizacyjna; mężczyźni byli mniej ekstrawertywni niż w próbie L. Stawowskiej, odwrotną zależność zaobserwowano u kobiet.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, student, osobowość, psychologia, płeć, płeć męska, płeć żeńska
TESE descriptors: physical education, student, personality, psychology, gender, male, female
Publikacje:
  • Kulas, H. (1995). Osobowość studentów wychowania fizycznego. Wychowanie Fizyczne i Sport, 3, 55-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"