Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 272 studentów Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego oraz Wydziału Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Średnia wieku respondentów wyniosła 21,36 roku. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Inwentarz Osobowości NEO-FFI. Weryfikacji poddano hipotezę zakładającą, że większość badanych studentów będzie charakteryzowała się niskim poziomem neurotyczności, wysokim poziomem ekstrawersji, wysokim poziomem ugodowości oraz wysokim poziomem sumienności. Na podstawie wyników stwierdzono, że większość respondentów charakteryzowała się przeciętnym poziomem neurotyczności (139 osób). 29,1% badanych uzyskało w tym zakresie wynik niski. To pozwala wnioskować, że studenci ci jako nauczyciele w przyszłości nie będą przejawiać takich negatywnych zachowań jak: niska zdolność zmagania się ze stresem, silny lęk, tendencja do zamartwiania się. W zakresie ekstrawersji 54,6% badanych uzyskało wynik wysoki (40,6% otrzymało wynik przeciętny). Introwertyczną postawę w badanej grupie reprezentowało 4,8% respondentów. W zakresie otwartości na doświadczenie niewiele ponad 28% studentów uzyskało wynik wysoki – wbrew założeniu, że to większość badanych będzie charakteryzować się tą cechą. W zakresie ugodowości wynik wysoki uzyskało blisko 59,2% badanych, a wynik przeciętny 32,5%. |