BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osobowość studentów pedagogiki w ujęciu Pięcioczynnikowego Modelu Osobowości
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Stefan Kwiatkowski
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 272 studentów Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego oraz Wydziału Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Średnia wieku respondentów wyniosła 21,36 roku. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Inwentarz Osobowości NEO-FFI. Weryfikacji poddano hipotezę zakładającą, że większość badanych studentów będzie charakteryzowała się niskim poziomem neurotyczności, wysokim poziomem ekstrawersji, wysokim poziomem ugodowości oraz wysokim poziomem sumienności. Na podstawie wyników stwierdzono, że większość respondentów charakteryzowała się przeciętnym poziomem neurotyczności (139 osób). 29,1% badanych uzyskało w tym zakresie wynik niski. To pozwala wnioskować, że studenci ci jako nauczyciele w przyszłości nie będą przejawiać takich negatywnych zachowań jak: niska zdolność zmagania się ze stresem, silny lęk, tendencja do zamartwiania się. W zakresie ekstrawersji 54,6% badanych uzyskało wynik wysoki (40,6% otrzymało wynik przeciętny). Introwertyczną postawę w badanej grupie reprezentowało 4,8% respondentów. W zakresie otwartości na doświadczenie niewiele ponad 28% studentów uzyskało wynik wysoki – wbrew założeniu, że to większość badanych będzie charakteryzować się tą cechą. W zakresie ugodowości wynik wysoki uzyskało blisko 59,2% badanych, a wynik przeciętny 32,5%.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, cechy osobowości, osobowość, dopasowanie zawodowe
Author's Keywords: teacher, personality traits, personality, vocational fit
Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, nauczyciel, osobowość, zachowania społeczne, zachowania
TESE descriptors: teaching profession, teacher, personality, social behaviour, behaviour
Publikacje:
  • Kwiatkowski, S.T. (2014). Osobowość studentów pedagogiki w ujęciu Pięcioczynnikowego Modelu Osobowości. Ruch Pedagogiczny, 1, 73-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"