Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: jaki jest poziom nasilenia cech osobowości w badanej grupie studentów i jak on się ma do wyników wcześniejszych badań; jakie jest zróżnicowanie w osobowości studentów w zależności od ich aktywności sportowej, w tym stażu zawodniczego, klasy sportowej, uprawianej dyscypliny sportu; jaka jest wewnętrzna struktura osobowości studentów wyrażająca się w interkorelacjach badanych cech. Przyjęto hipotezy: studia w AWF podejmują studenci o podobnym nasileniu cech osobowości; ujawnione różnice w wymiarach osobowości będą spowodowane różną aktywnością sportową; skorelowane ze sobą będą cechy osobowości spełniające podobną funkcję w regulacji zachowania się. Badaniem objęto 174 studentów AWF w Warszawie przyjętych na studia w roku akademickim 1989/1990, w tym 64 z grupy eksperymentalnej – przyjętych w ramach eksperymentu Barcelona (bez egzaminu wstępnego, warunkami były dobre zdrowie, posiadanie klasy sportowej, czynne uprawianie sportu na poziomie wyczynowym) – i 110 z grupy kontrolnej (przyjęcie w normalnym trybie); łącznie 128 mężczyzn i 46 kobiet. Zastosowano test do badania inteligencji płynnej D-48, 16-czynnikowy kwestionariusz R.B. Cattella, kwestionariusz osobowościowy STEY (opracowanie własne), skalę aprobaty społecznej D. Marlowe’a i D. Crowne’a, skalę potrzeby osiągnięć M. Widerszal-Bazyl, skalę poczucia lokalizacji kontroli J.B. Rottera, kwestionariusz samooceny C. Spielbergera, skalę Nastroje i humory A.B. Bussa i A. Durkee. Wyniki nie potwierdziły hipotezy o podobieństwach w obrazie osobowości studentów; badani w wielu wymiarach różnili się od studentów studiujących wcześniej. Studenci z grupy Barcelona charakteryzowali się niezbyt korzystnym z punktu widzenia osiągnięć sportowych poziomem nasilenia badanych cech osobowości. Hipoteza druga potwierdziła się najbardziej w przypadku stażu zawodniczego, był on czynnikiem różnicującym poziom nasilenia badanych cech osobowości. Poziom sportowy studentów wyrażany klasą sportową był czynnikiem różnicującym osobowość; najwięcej różnic istotnych statystycznie stwierdzono u studentów z drugą klasą, którzy najbardziej różnili się od pozostałych grup, następnie u studentów z klasą pierwszą oraz u studentów z klasą mistrzowską międzynarodową i krajową; w przypadku klasy sportowej i dyscypliny sportowej spodziewano się jednak większego zróżnicowania. Ujawniono liczne związki między cechami osobowości, szczególnie między wymiarami spełniającymi podobne funkcje regulacyjne w zachowaniu człowieka. |
Publikacje: |
- Rychta, T., Guszkowska, A., Gorący, A. i Żyto-Sitkiewicz, D. (1995). Osobowość studentów AWF w Warszawie w kontekście ich aktywności sportowej. Roczniki Naukowe AWF w Warszawie, 35, 149-184.
|