BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osobowość nauczyciela akademickiego w opinii studentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu AM w Poznaniu
Instytucja:
Data: grudzień 1993
Badacz: Dorota Kubiak-Pokrzywniak, Dorota Ważna
Abstrakt:

Przedmiotem badania była osobowość nauczyciela akademickiego. Badaniem objęto 120 studentów z lat I-IV na Wydziale Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu na Akademii Medycznej w Poznaniu. 90% badanych było w wieku od 20 do 25 lat. Posłużono się kwestionariuszem ankiety. Do najważniejszych cech, pożądanych u nauczyciela akademickiego, respondenci zaliczyli: życzliwość (49,2%), poczucie humoru (20,8%), partnerstwo (19,1%), sprawiedliwość (18,3%), otwartość (18,3%), szczerość (17,5%), wyrozumiałość (16,6%), zaangażowanie (10,8%), komunikatywność (10%), tolerancję (9,2%). Na liście cech niepożądanych znalazły się następujące: wyniosłość (28,4%), obojętność (26,7%), zarozumiałość (19,1%), nieprzystępność (19,1%), złośliwość (16,6%), lekceważenie (12,5%), wybuchowość (8,4%) oraz tendencyjność (7,5%). Badanych proszono o scharakteryzowanie własnego wzorca osobowości nauczyciela akademickiego. Prawie co czwarty respondent nie podjął się tego zadania, a 35% uważało, że nie ma idealnego nauczyciela. 30% przedstawiło jedynie nazwiska nauczycieli, których uważali za idealnych. 10% ankietowanych udzieliło odpowiedzi na to pytanie, np.: Moim ideałem jest nauczyciel, który chętnie pomaga studentom w zdobywaniu wiedzy, współpracuje z nimi, jest cierpliwy, sprawiedliwy, posiada dużą kulturę osobistą; Idealny nauczyciel to ten, który jest zafascynowany tym, co robi, potrafi jak najciekawiej przekazać swoją wiedzę, lubi pracę ze studentami. Taki nauczyciel potrafi wysłuchać, doradzić, znaleźć dla nich czas.

Deskryptory TESE: medycyna człowieka, nauczyciel, nauczyciel bez kwalifikacji, nauczyciel z kwalifikacjami, wiedza, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: human medicine, teacher, non-qualified teacher, qualified teacher, knowledge, teacher-student relation
Publikacje:
  • Kubiak-Pokrzywniak, D. i Ważna D. (1995). Osobowość nauczyciela akademickiego w opinii studentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu AM w Poznaniu. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 7, 126-128.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"