BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osobowość jako predykator zawodowego wypalania się nauczycieli
Instytucja:
Data: 2007 – 2008
Badacz: Grażyna Poraj
Abstrakt:

W badaniu analizie poddano empiryczną zależność między wypaleniem zawodowym a cechami osobowości nauczycieli (dodatkowym kontekstem były zmienne: płci i miejsca pracy). W próbie badawczej było 645 nauczycieli z 62 różnych szkół; do dalszego etapu zakwalifikowano wyniki 390 respondentów, w tym 312 kobiet i 78 mężczyzn. Wiek badanych mieścił się w granicach 26-60 lat. Średni staż pracy wynosił 13,39 roku. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Inwentarzem Osobowości NEO-FFI oraz kwestionariuszem MBI. W zakresie wypalenia zawodowego nie wystąpiły różnice między mężczyznami a kobietami. W podobnym stopniu respondenci obojga płci byli emocjonalnie wyczerpani, wykazywali podobny poziom depersonalizacji i poczucie skuteczności zawodowej. Zauważono jednak, że cechy osobowości w większym stopniu wpływają na wypalenie zawodowe w przypadku kobiet. W obu grupach najsilniejsze dodatnie korelacje wystąpiły między neurotyzmem a emocjonalnym wyczerpaniem. Odnotowano dodatnią korelację neurotyzmu z depersonalizacją kobiet i mężczyzn oraz ujemną z poczuciem skuteczności zawodowej w obu grupach. Wśród kobiet wystąpiła korelacja ekstrawersji ze wszystkimi wymiarami wypalenia zawodowego – ujemna z emocjonalnym wyczerpaniem i dodatnia z poczuciem skuteczności. W przypadku kobiet emocjonalne wyczerpanie zależało od wszystkich pięciu badanych cech osobowości, a w przypadku mężczyzn – od neurotyzmu i sumienności.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciele, osobowość, wypalenie zawodowe, płeć, miejsce pracy
Author's Keywords: teachers, personality, burnout syndrome, teachers’ gender, teachers’ place of employment
Deskryptory TESE: osobowość, zawód nauczyciela, płeć męska, płeć żeńska, płeć, miejsce pracy
TESE descriptors: personality, teaching profession, male, female, gender, place of work
Publikacje:
  • Poraj, G. (2009). Osobowość jako predykator zawodowego wypalania się nauczycieli. Medycyna Pracy, 4, 273-282.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"