BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osobowościowy kontekst złożoności reprezentacji emocji u młodzieży – różnice między płciami
Data: [2000]
Badacz: Dorota Szczygieł
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Kobiety charakteryzuje wyższy niż mężczyzn poziom świadomości emocji. 2) Kobiety używają większej liczby słów do opisu doświadczeń emocjonalnych. 3) Kobiety charakteryzuje wyższy niż mężczyzn poziom neurotyzmu, ekstrawersji i otwartości na doświadczenia. 4) Wyższy poziom świadomości emocji współwystępuje z wyższym poziomem neurotyzmu, ekstrawersji oraz większą otwartością na doświadczenia. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Inwentarzem Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae, Formalną Charakterystyką Zachowania – Kwestionariuszem Temperamentu FCZ-KT oraz Skalą Poziomów Świadomości Emocji. W badaniu uczestniczyło 120 uczniów (64 kobiety i 56 mężczyzn) klas maturalnych jednego z gdańskich liceów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że kobiety w porównaniu z mężczyznami używają bogatszego słownictwa do opisania emocji swoich i emocji innych ludzi oraz wykazują większą złożoność i zróżnicowanie reprezentacji emocji. Założenie o wyższym poziomie neurotyzmu, ekstrawersji i otwartości na doświadczenia potwierdzono częściowo. Nie zaobserwowano różnic między płciami w skali ekstrawersji (w zakresie dwóch pozostałych zmiennych kobiety uzyskały wyższe wyniki).

Deskryptory TESE: płeć, płeć żeńska, płeć męska, postawa, zachowania, relacje interpersonalne, młodzież
TESE descriptors: gender, female, male, attitude, behaviour, interpersonal relations, youth
Publikacje:
  • Szczygieł, D. (2002). Osobowościowy kontekst złożoności reprezentacji emocji u młodzieży – różnice między płciami. Psychologia Rozwojowa, 2, 71-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"