Tytuł badania: |
Osobowościowy kontekst złożoności reprezentacji emocji u młodzieży – różnice między płciami |
Data: |
[2000] |
Badacz: |
Dorota Szczygieł |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Kobiety charakteryzuje wyższy niż mężczyzn poziom świadomości emocji. 2) Kobiety używają większej liczby słów do opisu doświadczeń emocjonalnych. 3) Kobiety charakteryzuje wyższy niż mężczyzn poziom neurotyzmu, ekstrawersji i otwartości na doświadczenia. 4) Wyższy poziom świadomości emocji współwystępuje z wyższym poziomem neurotyzmu, ekstrawersji oraz większą otwartością na doświadczenia. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Inwentarzem Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae, Formalną Charakterystyką Zachowania – Kwestionariuszem Temperamentu FCZ-KT oraz Skalą Poziomów Świadomości Emocji. W badaniu uczestniczyło 120 uczniów (64 kobiety i 56 mężczyzn) klas maturalnych jednego z gdańskich liceów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że kobiety w porównaniu z mężczyznami używają bogatszego słownictwa do opisania emocji swoich i emocji innych ludzi oraz wykazują większą złożoność i zróżnicowanie reprezentacji emocji. Założenie o wyższym poziomie neurotyzmu, ekstrawersji i otwartości na doświadczenia potwierdzono częściowo. Nie zaobserwowano różnic między płciami w skali ekstrawersji (w zakresie dwóch pozostałych zmiennych kobiety uzyskały wyższe wyniki). |
Deskryptory TESE: |
płeć, płeć żeńska, płeć męska, postawa, zachowania, relacje interpersonalne, młodzież |
TESE descriptors: |
gender, female, male, attitude, behaviour, interpersonal relations, youth |
Publikacje: |
- Szczygieł, D. (2002). Osobowościowy kontekst złożoności reprezentacji emocji u młodzieży – różnice między płciami. Psychologia Rozwojowa, 2, 71-80.
|