BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potrzeba domknięcia poznawczego a przebieg i wynik egzaminu maturalnego
Instytucja:
Data: kwiecień 2010
Badacz: Przemysław Majkut
Abstrakt:

Celem badania było określenie relacji między potrzebą domknięcia poznawczego (tendencja do szybkiego osiągania opinii, postawy, rozwiązania danego zadania lub sposobu postępowania w niejednoznacznej sytuacji) a wynikami egzaminu maturalnego. Objęto nim dwa wybrane celowo krakowskie licea. Ostatecznie w próbie znalazło się 175 uczniów. Wykorzystano metodę ankiety audytoryjnej, uwzględniono również następujące narzędzia badawcze: Skalę Potrzeby Poznawczego Domknięcia (Kossowska, 2005), kwestionariusz State-Trait Anxiety Inventory (STAI) (skalę do pomiaru poziomu lęku egzaminacyjnego) oraz Test Matryc Ravena do pomiaru inteligencji. Przyjęto hipotezę badawczą, zgodnie z którą potrzeba domknięcia poznawczego wpływa na osiągnięcia szkolne ucznia, przy kontroli inteligencji i stresu ucznia. Uzyskane dane przeanalizowano za pomocą analizy regresji wielorakiej. Nie stwierdzono wpływu potrzeby domknięcia na wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego i matematyki uzyskane przez badanych. Zmienną w największym stopniu wpływającą na wynik maturzysty była inteligencja mierzona Testem Matryc Ravena.

Deskryptory TESE: psychologia, egzamin, egzamin końcowy, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, efekt uczenia się
TESE descriptors: psychology, examination, final examination, secondary school, vocational school, learning outcome
Publikacje:
  • Majkut, P. (2011). Potrzeba domknięcia poznawczego a przebieg i wynik egzaminu maturalnego. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. XVII Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej (s. 413-426). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"