Obserwuj
Tytuł badania: |
Potrzeba domknięcia poznawczego a przebieg i wynik egzaminu maturalnego |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2010 |
Badacz: |
Przemysław Majkut |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie relacji między potrzebą domknięcia poznawczego (tendencja do szybkiego osiągania opinii, postawy, rozwiązania danego zadania lub sposobu postępowania w niejednoznacznej sytuacji) a wynikami egzaminu maturalnego. Objęto nim dwa wybrane celowo krakowskie licea. Ostatecznie w próbie znalazło się 175 uczniów. Wykorzystano metodę ankiety audytoryjnej, uwzględniono również następujące narzędzia badawcze: Skalę Potrzeby Poznawczego Domknięcia (Kossowska, 2005), kwestionariusz State-Trait Anxiety Inventory (STAI) (skalę do pomiaru poziomu lęku egzaminacyjnego) oraz Test Matryc Ravena do pomiaru inteligencji. Przyjęto hipotezę badawczą, zgodnie z którą potrzeba domknięcia poznawczego wpływa na osiągnięcia szkolne ucznia, przy kontroli inteligencji i stresu ucznia. Uzyskane dane przeanalizowano za pomocą analizy regresji wielorakiej. Nie stwierdzono wpływu potrzeby domknięcia na wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego i matematyki uzyskane przez badanych. Zmienną w największym stopniu wpływającą na wynik maturzysty była inteligencja mierzona Testem Matryc Ravena. |
Deskryptory TESE: |
psychologia, egzamin, egzamin końcowy, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
psychology, examination, final examination, secondary school, vocational school, learning outcome |
Publikacje: |
- Majkut, P. (2011). Potrzeba domknięcia poznawczego a przebieg i wynik egzaminu maturalnego. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. XVII Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej (s. 413-426). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.