BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potrzeba doradztwa organizacyjnego w pracy kadry kierowniczej administracji oświatowej na przykładzie województwa katowickiego
Data: [1989]
Badacz: Krystian Tomiczek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były potrzeby w zakresie doradztwa organizacyjnego wśród kadry kierowniczej administracji oświatowej. Ankietą objęto 88% ówcześnie zatrudnionej kadry w województwie katowickim. Wyniki dowiodły, że istniała duża potrzeba tego rodzaju doradztwa oraz innowacyjnych rozwiązań mających na celu ułatwienie dostępu do niego dyrektorom szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, inspektorom oświaty i wychowania (przedstawicielom delegatur KOiW) i kuratoryjnym zespołom pedagogicznego nadzoru wraz z ich kierownictwem. Katowicka kadra kierownicza miała problem ze zrozumieniem, odpowiednim zakwalifikowaniem i umieszczeniem w hierarchii potrzeb oświatowych pojęcia doradztwa organizacyjnego. 58% ankietowanych zadeklarowało, że spotkali się z tym pojęciem w swej pracy zawodowej, 42% odpowiedziało, że nic na ten temat nie wie. Jednocześnie respondenci silnie odczuwali brak wsparcia organizacyjno-merytorycznego, które mógłby zapewnić im doradca organizacyjny – 92% widziało potrzebę takiej pomocy w usprawnianiu organizacji funkcjonującej jednostki oświatowej. Ankietowani przedstawili też szereg problemów, z którymi w ramach proponowanych usprawnień nie umieli sobie poradzić i oczekiwali wsparcia specjalistów z zewnątrz: decentralizacja władz oświatowych, usprawnienie działalności MZEASz i GZEASz, bardziej kompetentna i sprawna pomoc metodyków dla nauczycieli w ramach ROM i WOM, uzupełnienie istniejących braków kadrowych, wprowadzenie do szkół sprzętu komputerowego i ksero, korzystanie z usług radcy prawnego i innych doradców. 79% respondentów potwierdziło, że istnieje potrzeba doradztwa organizacyjnego w polskiej oświacie, 73% opowiedziało się za wprowadzeniem takiego doradztwa. Wśród przeszkód, które mogłyby to utrudnić, wymieniono m.in.: brak pełnego uzasadnienia dla zatrudnienia doradcy, ciągłe zmiany organizacyjne i kadrowe w MEN, ciągłe zmiany przepisów oświatowych oraz brak jednolitego i stabilnego modelu zarządzania oświatą, nadal centralistyczne zarządzanie oświatą, brak kandydatów do pełnienia tego rodzaju usług itd. Z odpowiedzi respondentów wynikało, że doradcą organizacyjnym miałby być człowiek wykształcony, doświadczony, były inspektor lub dyrektor szkoły, którego głównym zadaniem byłoby świadczenie usług w usprawnianiu funkcjonowania KOiW, WOiW i podległych im szkół oraz placówek oświatowo-wychowawczych.

Deskryptory TESE: dyrektor szkoły, organ doradczy, zarządzanie szkołą, placówka edukacyjna, kadra kierownicza
TESE descriptors: headteacher, advisory body, school management, educational institution, managerial staff
Publikacje:
  • Tomiczek, K. (1990). Potrzeba doradztwa organizacyjnego w pracy kadry kierowniczej administracji oświatowej na przykładzie województwa katowickiego. Chowanna, 2, 222-233.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"