Abstrakt: |
Przedmiotem badania były potrzeby w zakresie doradztwa organizacyjnego wśród kadry kierowniczej administracji oświatowej. Ankietą objęto 88% ówcześnie zatrudnionej kadry w województwie katowickim. Wyniki dowiodły, że istniała duża potrzeba tego rodzaju doradztwa oraz innowacyjnych rozwiązań mających na celu ułatwienie dostępu do niego dyrektorom szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, inspektorom oświaty i wychowania (przedstawicielom delegatur KOiW) i kuratoryjnym zespołom pedagogicznego nadzoru wraz z ich kierownictwem. Katowicka kadra kierownicza miała problem ze zrozumieniem, odpowiednim zakwalifikowaniem i umieszczeniem w hierarchii potrzeb oświatowych pojęcia doradztwa organizacyjnego. 58% ankietowanych zadeklarowało, że spotkali się z tym pojęciem w swej pracy zawodowej, 42% odpowiedziało, że nic na ten temat nie wie. Jednocześnie respondenci silnie odczuwali brak wsparcia organizacyjno-merytorycznego, które mógłby zapewnić im doradca organizacyjny – 92% widziało potrzebę takiej pomocy w usprawnianiu organizacji funkcjonującej jednostki oświatowej. Ankietowani przedstawili też szereg problemów, z którymi w ramach proponowanych usprawnień nie umieli sobie poradzić i oczekiwali wsparcia specjalistów z zewnątrz: decentralizacja władz oświatowych, usprawnienie działalności MZEASz i GZEASz, bardziej kompetentna i sprawna pomoc metodyków dla nauczycieli w ramach ROM i WOM, uzupełnienie istniejących braków kadrowych, wprowadzenie do szkół sprzętu komputerowego i ksero, korzystanie z usług radcy prawnego i innych doradców. 79% respondentów potwierdziło, że istnieje potrzeba doradztwa organizacyjnego w polskiej oświacie, 73% opowiedziało się za wprowadzeniem takiego doradztwa. Wśród przeszkód, które mogłyby to utrudnić, wymieniono m.in.: brak pełnego uzasadnienia dla zatrudnienia doradcy, ciągłe zmiany organizacyjne i kadrowe w MEN, ciągłe zmiany przepisów oświatowych oraz brak jednolitego i stabilnego modelu zarządzania oświatą, nadal centralistyczne zarządzanie oświatą, brak kandydatów do pełnienia tego rodzaju usług itd. Z odpowiedzi respondentów wynikało, że doradcą organizacyjnym miałby być człowiek wykształcony, doświadczony, były inspektor lub dyrektor szkoły, którego głównym zadaniem byłoby świadczenie usług w usprawnianiu funkcjonowania KOiW, WOiW i podległych im szkół oraz placówek oświatowo-wychowawczych. |