Tytuł badania: |
Przestrzenie aktywności edukacyjno-zawodowej studentów studiów niestacjonarnych |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 – 2011 |
Badacz: |
Ryszard Kałużny |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie cech społeczno-demograficznych, wyróżniających studentów studiów niestacjonarnych, podejmowanych przez nich aktywności w obszarach kształcenia nieformalnego i pozaformalnego oraz stopnia zgodności kierunku ich studiów z wykonywaną pracą zawodową. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety (kwestionariusz własnej konstrukcji). Badaniem objęto 131 studentów drugiego roku studiów licencjackich niestacjonarnych, w tym 35 studentów uczelni publicznej i 44 studentów uczelni niepublicznej z Wrocławia oraz 52 studentów uczelni niepublicznej z Kłodzka. Wśród studentów niestacjonarnej pedagogiki uczyło się trzykrotnie więcej kobiet niż mężczyzn, z kolei bezpieczeństwo narodowe studiowało jedynie 14% kobiet. Średni wiek studentów wynosił 25 lat. Byli to przede wszystkim absolwenci liceów ogólnokształcących. Najczęściej wskazywaną przestrzenią aktywności edukacyjno-zawodowej była praca zarobkowa. Była ona zbieżna z kierunkiem studiów 20% badanych, przy czym dla większości studentów praca zawodowa w minimalnym stopniu dostarczała doświadczeń konfrontowanych i wykorzystywanych w procesie kształcenia. Tylko nieliczni studenci podejmowali działalność społeczną i/lub kulturalną. Większość osób wykonujących pracę niezgodną z ich zainteresowaniami oraz przejawiających bierność w innych obszarach kształcenia nieformalnego zamierzała po ukończeniu studiów podjąć zawód związany z pedagogiką. |
Autorskie słowa kluczowe: |
aktywność edukacyjna, aktywność, studia niestacjonarne, aktywność zawodowa, kształcenie formalne, kształcenie nieformalne, kształcenie pozaformalne, samokształcenie |
Author's Keywords: |
educational activeness, activity, part-time studies, professional activity, formal education, informal education, non-formal education, self-study |
Deskryptory TESE: |
student, szkoła wyższa, dorosły student, motywacja, postawa, praca, studia wyższe pierwszego stopnia, kształcenie formalne, kształcenie nieformalne, kształcenie pozaformalne, edukacja dorosłych |
TESE descriptors: |
student, higher education, mature student, motivation, attitude, labour, bachelor degree studies, formal education, informal learning, non-formal learning, adult education |
Publikacje: |
- Kałużny, R. (2012). Przestrzenie aktywności edukacyjno-zawodowej studentów studiów niestacjonarnych. Edukacja Dorosłych, 2, 81-91.
|