Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach ogólnopolskiego programu realizowanego z inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej: Rzecznik praw ucznia. Bezpośrednim podmiotem, odpowiedzialnym za wdrażanie programu, ustanowiono Pracownię Edukacji Obywatelskiej i Europejskiej Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie. Program objął swym zasięgiem wszystkie województwa, w których odpowiedzialność za przeprowadzenie badań spoczęła na kuratoriach oświaty. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przeprowadziło badanie w sposób losowy w: pięciu szkołach podstawowych, pięciu gimnazjach, pięciu liceach ogólnokształcących, pięciu innych szkołach ponadgimnazjalnych. W badaniu metodą kwestionariuszową wzięło udział 495 uczniów ostatnich klas ze wszystkich wymienionych typów szkół oraz 60 nauczycieli. Podstawowymi problemami badawczymi poruszanymi w ankiecie były: znajomość i rozumienie problematyki praw ucznia, przestrzeganie prawa do wolności, prywatności, informacji, wyrażania opinii, prawa ucznia w konfrontacji z ich obowiązakami wynikającymi z nauki w szkole. 89% (odpowiedzi „tak” i „raczej tak”) uczniów twierdziło, że zetknęli się w szkole z pojęciem praw ucznia. Nieco mniejszy odsetek rodziców (78%) potwierdził ten fakt. Jeśli chodzi o nauczycieli, to prawie wszyscy deklarowali, że w szkołach, w których pracują, mówi się o prawach ucznia. Mimo to tylko co czwarty uczeń twierdził, że w jego szkole przestrzegane są prawa ucznia. Na podstawie wyników badania sformułowano wnioski podsumuwujące, m.in: o rozdźwięku między uczniami i nauczycielami, dość niskim poziom wiedzy na temat praw uczniów wśród nauczycieli i uczniów, wysokim poziomie bezpieczeństwa w szkole, deklarowanym przez badanych uczniów. |