BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przestrzeganie wybranych praw ucznia w szkołach województwa dolnośląskiego
Kolejne lata cyklu: 2006
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Janina Jakubowska, Michał Kowalski, Danuta Nowak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach ogólnopolskiego programu realizowanego z inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej: Rzecznik praw ucznia. Bezpośrednim podmiotem, odpowiedzialnym za wdrażanie programu, ustanowiono Pracownię Edukacji Obywatelskiej i Europejskiej Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie. Program objął swym zasięgiem wszystkie województwa, w których odpowiedzialność za przeprowadzenie badań spoczęła na kuratoriach oświaty. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przeprowadziło badanie w sposób losowy w: pięciu szkołach podstawowych, pięciu gimnazjach, pięciu liceach ogólnokształcących, pięciu innych szkołach ponadgimnazjalnych. W badaniu metodą kwestionariuszową wzięło udział 495 uczniów ostatnich klas ze wszystkich wymienionych typów szkół oraz 60 nauczycieli. Podstawowymi problemami badawczymi poruszanymi w ankiecie były: znajomość i rozumienie problematyki praw ucznia, przestrzeganie prawa do wolności, prywatności, informacji, wyrażania opinii, prawa ucznia w konfrontacji z ich obowiązakami wynikającymi z nauki w szkole. 89% (odpowiedzi „tak” i „raczej tak”) uczniów twierdziło, że zetknęli się w szkole z pojęciem praw ucznia. Nieco mniejszy odsetek rodziców (78%) potwierdził ten fakt. Jeśli chodzi o nauczycieli, to prawie wszyscy deklarowali, że w szkołach, w których pracują, mówi się o prawach ucznia. Mimo to tylko co czwarty uczeń twierdził, że w jego szkole przestrzegane są prawa ucznia. Na podstawie wyników badania sformułowano wnioski podsumuwujące, m.in: o rozdźwięku między uczniami i nauczycielami, dość niskim poziom wiedzy na temat praw uczniów wśród nauczycieli i uczniów, wysokim poziomie bezpieczeństwa w szkole, deklarowanym przez badanych uczniów.

Deskryptory TESE: ministerstwo edukacji, przemoc szkolna, zawód nauczyciela, kompetencje społeczne, krzywdzenie dzieci, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: ministry of education, bullying, teaching profession, social competences, child abuse, attitude towards school
Publikacje:
  • Jakubowska, J. i Nowak, D. (oprac.). (2006). Prawa ucznia w szkole : Przestrzeganie wybranych praw ucznia na podstawie badań przeprowadzonych w szkołach województwa dolnośląskiego. Pobrane z http://www.dbp.wroc.pl/biblioteki/wroclaw/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=108&Itemid=73
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"