BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przestrzeń pełna miłości: analiza i interpretacja badań dotyczących stosunku młodzieży szkół ponadgimnazjalnych do obecności krzyża w przestrzeni publicznej
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Grzegorz Jurczyński
Abstrakt:

Celem badania było poznanie stosunku uczniów szkół ponadgimnazjalnych do obecności krzyża w przestrzeni publicznej. Ankietą objęto łącznie 457 osób, w tym 98 uczniów szkoły technicznej (klasy o profilu mechanicznym, informatycznym i rolniczym) oraz 275 uczniów liceum ogólnokształcącego (klasy o profilu humanistycznym i matematyczno-informatycznym). W próbie znalazło się 291 dziewcząt i 166 chłopców. Wyniki ankiety pozwoliły stwierdzić, że blisko połowa respondentów deklarowała regularne uczestnictwo w mszy niedzielnej, około 40% regularnie korzystało ze spowiedzi. 80% uczniów twierdziło, że zawsze uczestniczą w katechezie. W odpowiedzi na pytanie o stosunek do obecności krzyża w budynkach użytku publicznego 82,7% uczniów wyraziło akceptację, 5,7% sprzeciw, 10,7% nie wyraziło żadnego zdania. Na podobnym poziomie kształtowała się akceptacja krzyża w szkole. Większość badanych wyraziłaby kategoryczny sprzeciw wobec konieczności usunięcia krzyża ze szkoły w związku z ustawą państwową (67,3%), a 2% zgodziłoby się na jego usunięcie. 11,2% broniłoby obecności krzyża w szkole kosztem łamania prawa, tyle samo uczniów byłoby gotowych podporządkować się ustawie. W przypadku prośby osoby prywatnej krzyż usunęłoby 2,8% uczniów; nie zrobiłoby tego 53,4%; 26,9% – tylko w przypadku, gdyby krzyż ranił wyznawcę innej religii; 5,7% nie dopuściłoby do usunięcia krzyża bez względu na uczucia innych; 11,2% nie miało na ten temat zdania. Większość badanych łączyła krzyż z poczuciem polskości (76,4%), pozostali zaś mieli przeciwne zdanie (23,3%). Odpowiedzi na pytania otwarte ankiety ujawniły, że krzyż był najczęściej utożsamiany przez badanych z symbolem religijnym, a na jego widok uczniowie zwykle wykonują znak krzyża na piersi.

Deskryptory TESE: religia, postawa, szkoła średnia, młodzież, szkoła publiczna
TESE descriptors: religion, attitude, secondary school, youth, public-sector school
Publikacje:
  • Jurczyński, G. (2012). Przestrzeń pełna miłości: analiza i interpretacja badań dotyczących stosunku młodzieży szkół ponadgimnazjalnych do obecności krzyża w przestrzeni publicznej. Katecheta, 2, 59-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"