Tytuł badania: |
Przestrzeń socjalizacyjna i edukacyjna a postawy twórcze młodzieży |
Instytucja: |
|
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Maciej Karwowski |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy młodzież ucząca się w małym mieście różni się istotnie pod względem kreatywności (nonkonformizmu) i poziomu konformizmu od młodzieży uczącej się w dużym mieście? Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Twórczego Zachowania KANH Popka. Badaniem objęto 708 uczniów (w tym 405 mężczyzn i 303 kobiet) uczęszczających do szkół średnich z dużego (354 osoby) oraz małego miasta (354 osoby) w wieku od 16 do 18 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniów technikum znacznie częściej cechowała postawa konformistyczna oraz sposób myślenia algorytmicznego. Dodatkowo odnotowano istotnie wyższe nasilenie konformizmu wśród respondentów uczęszczających do technikum w dużym. Na podstawie zgromadzonego materiału zaobserwowano również, że w małym mieście licealistów wyróżniał większy nonkonformizm niż uczniów techników (jednocześnie wykazano odwrotną tendencję w dużym mieście). W przypadku zachowań heurystycznych okazało się, że uczniowie technikum byli bardziej heurystyczni niż uczniowie liceum w dużym mieście. Jednocześnie po raz kolejny odnotowano odwrotny układ wyników osób pochodzących z małego miasta. |
Deskryptory TESE: |
młodzież, edukacja, postawa, edukacja artystyczna, zachowania, środowisko społeczno-kulturowe, obszar miejski |
TESE descriptors: |
youth, education, attitude, art education, behaviour, socio-cultural environment, urban area |
Publikacje: |
- Karwowski, M. (2005). Przestrzeń socjalizacyjna i edukacyjna a postawy twórcze młodzieży. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 55-78.
|