BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przestrzeń w wyobrażeniach dzieci i młodzieży
Data: 1992 – 1993
Badacz: Jadwiga Tomalkiewicz
Abstrakt:

Celem badania sondażowego było określenie pojmowania przestrzeni przez dzieci i młodzież w wieku od 8 do 18 lat. Badaniem objęto 391 uczniów, spośród których 211 osób pochodziło z miast, a 180 ze środowisk wiejskich. Kwestionariusz wykorzystany w badaniu zawierał zadanie otwarte, na które badani – w zależności od wieku – odpowiadali słownie albo za pomocą rysunku. Badanie przeprowadzał podczas lekcji nauczyciel geografii w danej klasie. Dzieci w wieku od 8 do 10 lat poproszono o narysowanie wyobrażenia czasu i przestrzeni. 40% uczniów z tej grupy wiekowej przestrzeń przedstawiło w postaci krajobrazu, w tym lasu, morza, plaży itp. 60% prac zawierało wyobrażenia kosmosu z planetami i pojazdami kosmicznymi. Dzieci w wieku od 10 do 12 lat – podobnie jak ich młodsi koledzy – rozumiały przestrzeń jako krajobraz bez zabudowań. Takie wyobrażenia pojawiały się w pracach opisowych dzieci ze wsi i z miasta. Dla trzynastolatków przestrzeń kojarzyła się przede wszystkim z pustką. Dzieci czternastoletnie próbowały mierzyć przestrzeń, w ich wypowiedziach padały stwierdzenia typu przestrzeń jest to odległość, która nie ma końca. Spośród prac piętnastolatków tylko w jednej wypowiedzi pojawiła się trójwymiarowość w określeniu przestrzeni. Wyniki badania ujawniły, że w pojęciu dzieci ze szkół podstawowych wyobrażenie przestrzeni jest niedostateczne – uczniowie nie są świadomi, że oni także tworzą przestrzeń, są jej elementem; w żadnej wypowiedzi nie znalazły się informacje o procesach i zjawiskach, które zachodzą w przestrzeni. Co więcej, badani nie zdawali sobie w większości sprawy z granic przestrzennych, utożsamiali przestrzeń z czymś nieskończonym, bezgranicznym. Podobne braki stwierdzono w ankietach licealistów – jedynie dziewięć prac sprostało wymaganiom, uczniowie wymienili wszystkie cechy określające przestrzeń.

Deskryptory TESE: geografia, rozwój poznawczy, kompetencje, rozwój dziecka, nauczanie, jakość nauczania, młodzież
TESE descriptors: geography, cognitive development, competence, child development, teaching, teaching quality, youth
Publikacje:
  • Tomalkiewicz, J. (1994). Przestrzeń w wyobrażeniach dzieci i młodzieży. Geografia w Szkole, 1, 28-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"