BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Przedmioty przyrodnicze (2011)
Kolejne lata cyklu: 2009 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 7 grudnia 2011 – 9 grudnia 2011
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania jest określenie poziomu kompetencji gimnazjalistów z poszczególnych przedmiotów nauczania, a także ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz opracowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. Test w części przyrodniczej zawierał łącznie 24 zadania z czterech przedmiotów: biologii, chemii, fizyki i geografii. Do każdego przedmiotu opracowano po sześć zadań; jedno z zadań z chemii zawierało dwa pytania, podobnie jedno z zadań z geografii. Maksymalna liczba punktów za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań w teście: 26. Najłatwiejsze okazały się zadania z geografii z 57% poprawnych odpowiedzi. Spośród odpowiedzi z biologii poprawnych było 48%, z chemii – 49%, z fizyki – 47%. Wyniki badania ujawniły, że uczniowie, jeśli nie mają odpowiedniej wiedzy, by odpowiedzieć na pytanie, stosują metodę określonych kombinacji odpowiedzi, tzn. np. „nie/tak”, unikają zestawień typu „nie/nie”. Wielu gimnazjalistów nieźle poradziło sobie z popularnonaukowymi tekstami z biologii. Zadania chemiczne uczniowie rozwiązywali lepiej, jeśli odnosiły się do życia codziennego. Stwierdzono ponadto, że gimnazjaliści potrafią analizować mapy, ale nie radzą sobie dobrze z zadaniami z geografii społecznej i mają problemy z zadaniami nietypowymi. Raport z badania zawiera szczegółową analizę wyników dla poszczególnych zadań.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, gimnazjum, biologia, chemia, fizyka, geografia, egzamin, kompetencje
TESE descriptors: learning outcome, study progress, re-assessment, lower secondary, biology, chemistry, physics, geography, examination, competence
Publikacje:
  • Instytut Badań Edukacyjnych. (2012). Diagnoza kompetencji gimnazjalistów. Przedmioty przyrodnicze. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/badania/110-badanie/412-diagnoza-kompetencji-gimnazjalstow.html?showall=&limitstart=
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"