Obserwuj
Tytuł badania: |
Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Przedmioty przyrodnicze (2011) |
Kolejne lata cyklu: |
2009
2011
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
7 grudnia 2011 – 9 grudnia 2011 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania jest określenie poziomu kompetencji gimnazjalistów z poszczególnych przedmiotów nauczania, a także ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz opracowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. Test w części przyrodniczej zawierał łącznie 24 zadania z czterech przedmiotów: biologii, chemii, fizyki i geografii. Do każdego przedmiotu opracowano po sześć zadań; jedno z zadań z chemii zawierało dwa pytania, podobnie jedno z zadań z geografii. Maksymalna liczba punktów za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań w teście: 26. Najłatwiejsze okazały się zadania z geografii z 57% poprawnych odpowiedzi. Spośród odpowiedzi z biologii poprawnych było 48%, z chemii – 49%, z fizyki – 47%. Wyniki badania ujawniły, że uczniowie, jeśli nie mają odpowiedniej wiedzy, by odpowiedzieć na pytanie, stosują metodę określonych kombinacji odpowiedzi, tzn. np. „nie/tak”, unikają zestawień typu „nie/nie”. Wielu gimnazjalistów nieźle poradziło sobie z popularnonaukowymi tekstami z biologii. Zadania chemiczne uczniowie rozwiązywali lepiej, jeśli odnosiły się do życia codziennego. Stwierdzono ponadto, że gimnazjaliści potrafią analizować mapy, ale nie radzą sobie dobrze z zadaniami z geografii społecznej i mają problemy z zadaniami nietypowymi. Raport z badania zawiera szczegółową analizę wyników dla poszczególnych zadań. |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, gimnazjum, biologia, chemia, fizyka, geografia, egzamin, kompetencje |
TESE descriptors: |
learning outcome, study progress, re-assessment, lower secondary, biology, chemistry, physics, geography, examination, competence |
Publikacje: |
- Instytut Badań Edukacyjnych. (2012). Diagnoza kompetencji gimnazjalistów. Przedmioty przyrodnicze. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/badania/110-badanie/412-diagnoza-kompetencji-gimnazjalstow.html?showall=&limitstart=
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.