BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: System finansowania udziału nauczycieli w formach doskonalenia w latach 1999-2002
Instytucja:
Data: 2002 – 2003
Badacz: Joanna Michalak
Abstrakt:

Badanie miało charakter ogólnopolski i dotyczyło funkcjonowania i uwarunkowania systemu doskonalenia nauczycieli i doradztwa metodycznego w latach 1999-2002. Badaniem objęto 5892 szkoły z uwzględnieniem 15% ze wszystkich typów szkół z każdego województwa, szkół działających w miastach powyżej 5 tys. mieszkańców, w miastach do 5 tys. mieszkańców, na wsiach i jednej szkoły w każdej gminie. Ostatecznie w badaniu wzięły udział 2402 szkoły, czyli 40,76% ogółu objętych badaniem. Wśród badanych znaleźli się nauczyciele (N = 2402) oraz dyrektorzy szkół (N = 329). Badanym zadano pytania dotyczące systemu wsparcia finansowego nauczycieli w uczestniczeniu w formach doskonalenia w latach 1999-2002. Wśród badanych znalazło się 32,93% nauczycieli przedmiotów humanistycznych, 20,23% – przedmiotów ścisłych, 12,40% – zajęć pozalekcyjnych, 10,74% – przedmiotów zawodowych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że 89,66% dyrektorów szkół opracowało w 2002 roku (okres wejścia w życie rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 29 marca 2002 roku w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego) wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli. Jedynie 10,33% dyrektorów nie spełniło w tej mierze swojego obowiązku zapisanego w paragrafie szóstym rozporządzenia. Wśród badanych nauczycieli 50,08% (1203 osób) podjęło w 2002 roku jakąś formę doskonalenia zawodowego. W tej grupie 91,43% nauczycieli (1100 osób) skorzystało z dofinansowania, z czego 46,54% (512 osób) skorzystało z dofinansowania w 100%, 29,83% (328 osób) – w innej wysokości, 23,63% (260 osób) – skorzystało z dofinansowania w 50%. 49,92% nauczycieli (1199 osób) nie uczestniczyło w żadnej formie doskonalenia zawodowego.

Author's Keywords: teachers, education system, teacher's training institution
Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, finansowanie edukacji, dyrektor szkoły, nauczyciel
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, financing of education, headteacher, teacher
Publikacje:
  • Michalak, J. (2008). System finansowania udziału nauczycieli w formach doskonalenia w latach 1999-2002. Kwartalnik Pedagogiczny, 3(209), 135-145.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"