BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: System kształcenia doktorantów w Polsce – próba oceny na podstawie badań ankietowych
Data: [1999]
Badacz: Małgorzata Dąbrowa-Szefler, Hanna Gulczyńska, Ewa Świerzbowska-Kowalik
Abstrakt:

Celem badania była m.in. próba oceny skuteczności studiów doktoranckich w aspekcie kontynuowania kariery naukowej przez uczestników tych studiów. Do zebrania materiału posłużono się metodą ankiety audytoryjnej. Badaniem objęto 60 grup doktorantów drugiego roku reprezentujących 39 dyscyplin oraz 60 grup studentów czwartego roku. Teren badań stanowiło 12 ośrodków akademickich (w tym pięć typów szkół wyższych). Łącznie próba liczyła 492 doktorantów oraz 838 studentów. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że głównym powodem podjęcia studiów doktoranckich była chęć zdobycia kolejnego poziomu wykształcenia (52,7%). Wykazano, że wśród 89,2% doktorantów, którzy mieli ustalonego promotora pracy doktorskiej, jedynie 36,2% miało zatwierdzony temat, a 30,8% miało otwarty przewód doktorski. Jednocześnie ustalono, że 81,4% ankietowanych pozytywnie oceniło szansę napisania pracy doktorskiej w terminie. Wśród osób negatywnie oceniających możliwość napisania pracy w terminie (13,7%) najczęściej wskazywanymi przyczynami trudności były powody osobiste (20,9%), brak czasu (20,9%) oraz powody związane ze specyfiką tematu pracy (20,9%). Jednocześnie ustalono, że w ocenie większości respondentów (62%) studia doktoranckie pozwalają na rozwój naukowy.

Deskryptory TESE: studia doktoranckie, Polska, system edukacji, szkolnictwo wyższe, ankieta
TESE descriptors: doctoral studies, Poland, education system, higher education, questionnaire
Publikacje:
  • Dąbrowa-Szefler, M. (2001). System kształcenia doktorantów w Polsce – próba oceny na podstawie badań ankietowych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1, 62-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"