BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza przyczyn umieszczania dzieci i młodzieży w placówkach resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych oraz Opinia Dyrektorów MOW i MOS nt: W jakich strukturach powinny funkcjonować ośrodki
Instytucja:
Data: czerwiec 2008
Badacz: Piotr Kędzierski, Joanna Kulesza, Andrzej Laskowski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii dyrekcji Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych (MOW) i Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapeutycznych na temat obecnego funkcjonowania placówek i prognoz na przyszłość. W ramach badania wysłano 77 ankiet do dyrekcji Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii. Pytania badawcze dotyczyły prognozowanego sposobu funkcjonowania placówek, tj. w strukturach wojewódzkich lub powiatowych. Większość badanych (60%) opowiedziała się za strukturami wojewódzkimi, argumentując swoją decyzję m.in.: zwiększeniem środków finansowych na funkcjonowanie placówek, uatrakcyjnieniem oferty edukacyjno-wychowawczej, większymi możliwościami rozwoju kadry pedagogicznej. W ramach badania rozesłano ankietę skierowaną do dyrekcji 62 Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i 50 Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii. Pytania badawcze dotyczyły przyczyn umieszczania młodzieży w wymienionych placówkach (na podstawie sądowych postanowień o umieszczeniu dziecka w ośrodku, wniosków rodziców i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych). Na podstawie danych przesłanych w formie elektronicznej do Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej wykonano analizę przyczyn umieszczania dzieci i młodzieży w ośrodkach wychowawczych i ośrodkach socjoterapeutycznych; zaliczono do nich m.in.: zaburzenia zachowania, nierealizowanie obowiązku szkolnego, stosowanie przemocy fizycznej wobec rówieśników, popełnianie przestępstw i wykroczeń.
 

Deskryptory TESE: dzieci w placówkach opiekuńczych, polityka edukacyjna, umieszczenie dziecka w placówce opiekuńczej, dyrektor szkoły, socjalizacja
TESE descriptors: children in public care, education policy, child placement, headteacher, socialisation
Publikacje:
  • Kędzierski, P. i Kulesza, J. (2008). Analiza przyczyn umieszczania dzieci i młodzieży w placówkach resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych oraz Opinia Dyrektorów MOW i MOS nt: W jakich strukturach powinny funkcjonować ośrodki. Pobrane z http://www.dbp.wroc.pl/biblioteki/wroclaw/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=106&Itemid=73
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"