Abstrakt: |
Celem badania była analiza opinii rodziców na temat wychowania do rekreacji ich dzieci. Założono wstępnie, że rodzice nie biorą aktywnego udziału w realizacji procesu wychowania do rekreacji swoich dzieci. Sformułowano następujące pytania: jakie jest znaczenie rekreacji ruchowej dla uczniów szkół podstawowych w opinii ich rodziców; czy dzieci korzystają z rekreacji ruchowej systematycznie i jakie to ma znaczenie; kto zdaniem rodziców powinien wychowywać do rekreacji uczniów szkół podstawowych. Badaniem objęto rodziców uczniów klas VI-VIII 20 szkół podstawowych we Wrocławiu; W doborze zastosowano próbę losową wielowarstwową. Uczniom przekazano w szkole ankiety do wypełnienia przez jedno z rodziców. Analizą objęto wyniki 832 ankiet. 55% badanych reprezentowało środowisko robotnicze, 34% inteligenckie, 11% chłopskie; 32% miało wykształcenie wyższe, 40% średnie, 12% podstawowe; 55% rodzin miało dwoje dzieci. Rodzice dostrzegali znaczenie rekreacji ruchowej w rozwoju dzieci. 96% badanych uważało, że dzieci powinny aktywnie w niej uczestniczyć, tylko 50% opowiadało się za uczestnictwem w sporcie wyczynowym. Rodzice znali również potrzeby w zakresie rekreacji ruchowej i sposób ich zaspokajania przez własne dzieci. W opinii rodziców najkorzystniejszą formą rekreacji były spontaniczne gry i zabawy z rówieśnikami (44%), następnie imprezy rekreacyjno-sportowe (40%); tylko 16% wskazało na rekreację w rodzinie. Najlepszą formą wypoczynku dla dzieci były według badanych wczasy rodzinne (28%), kolonie i zimowiska (26%); rodzice preferowali wypoczynek dzieci poza miejscem zamieszkania, za rekreacją w domu było tylko 5%. 91% badanych stwierdziło konieczność uczestnictwa dzieci w zajęciach rekreacyjnych, organizowanych przez szkołę po lekcjach; jednak tylko 1/3 przyznała, że ich dzieci uczestniczą w takich zajęciach. 39% rodziców uważało, ze dawka aktywności ruchowej jest zbyt mała; 58% stwierdziło, że ich dzieci właściwie zaspokajają potrzeby aktywności ruchowej; 3% stwierdziło, że ich dzieci mają zbyt dużo ruchu. Połowa badanych uznała, że zajęcia sportowo-rekreacyjne mają pozytywny wpływ na wyniki w nauce dzieci, przeciwnego zdania było 2%; 44% stwierdziło, że nie mają one wpływu lub nie miało zdania na ten temat. Badani uznali, że obecnie decydujący wpływ na rozbudzanie i kształtowanie aktywności ruchowej dzieci mają: rodzina – 32%, rówieśnicy – 32%, szkoła – 25%, kluby sportowe – 8%, organizacje młodzieżowe – 2%. Zdaniem 47% rodziców jednostką przygotowującą dzieci do aktywnego ruchowo życia powinna być przede wszystkim szkoła, następnie rodzina – 24%, kluby sportowe – 19%. |