BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza procesu wychowania do rekreacji w opinii rodziców uczniów szkół podstawowych
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Tadeusz Fąk, Dorota Opoka
Abstrakt:

Celem badania była analiza opinii rodziców na temat wychowania do rekreacji ich dzieci. Założono wstępnie, że rodzice nie biorą aktywnego udziału w realizacji procesu wychowania do rekreacji swoich dzieci. Sformułowano następujące pytania: jakie jest znaczenie rekreacji ruchowej dla uczniów szkół podstawowych w opinii ich rodziców; czy dzieci korzystają z rekreacji ruchowej systematycznie i jakie to ma znaczenie; kto zdaniem rodziców powinien wychowywać do rekreacji uczniów szkół podstawowych. Badaniem objęto rodziców uczniów klas VI-VIII 20 szkół podstawowych we Wrocławiu; W doborze zastosowano próbę losową wielowarstwową. Uczniom przekazano w szkole ankiety do wypełnienia przez jedno z rodziców. Analizą objęto wyniki 832 ankiet. 55% badanych reprezentowało środowisko robotnicze, 34% inteligenckie, 11% chłopskie; 32% miało wykształcenie wyższe, 40% średnie, 12% podstawowe; 55% rodzin miało dwoje dzieci. Rodzice dostrzegali znaczenie rekreacji ruchowej w rozwoju dzieci. 96% badanych uważało, że dzieci powinny aktywnie w niej uczestniczyć, tylko 50% opowiadało się za uczestnictwem w sporcie wyczynowym. Rodzice znali również potrzeby w zakresie rekreacji ruchowej i sposób ich zaspokajania przez własne dzieci. W opinii rodziców najkorzystniejszą formą rekreacji były spontaniczne gry i zabawy z rówieśnikami (44%), następnie imprezy rekreacyjno-sportowe (40%); tylko 16% wskazało na rekreację w rodzinie. Najlepszą formą wypoczynku dla dzieci były według badanych wczasy rodzinne (28%), kolonie i zimowiska (26%); rodzice preferowali wypoczynek dzieci poza miejscem zamieszkania, za rekreacją w domu było tylko 5%. 91% badanych stwierdziło konieczność uczestnictwa dzieci w zajęciach rekreacyjnych, organizowanych przez szkołę po lekcjach; jednak tylko 1/3 przyznała, że ich dzieci uczestniczą w takich zajęciach. 39% rodziców uważało, ze dawka aktywności ruchowej jest zbyt mała; 58% stwierdziło, że ich dzieci właściwie zaspokajają potrzeby aktywności ruchowej; 3% stwierdziło, że ich dzieci mają zbyt dużo ruchu. Połowa badanych uznała, że zajęcia sportowo-rekreacyjne mają pozytywny wpływ na wyniki w nauce dzieci, przeciwnego zdania było 2%; 44% stwierdziło, że nie mają one wpływu lub nie miało zdania na ten temat. Badani uznali, że obecnie decydujący wpływ na rozbudzanie i kształtowanie aktywności ruchowej dzieci mają: rodzina – 32%, rówieśnicy – 32%, szkoła – 25%, kluby sportowe – 8%, organizacje młodzieżowe – 2%. Zdaniem 47% rodziców jednostką przygotowującą dzieci do aktywnego ruchowo życia powinna być przede wszystkim szkoła, następnie rodzina – 24%, kluby sportowe – 19%.

Deskryptory TESE: zajęcia rekreacyjne, rodzice, wychowanie dziecka, wypoczynek, szkoła podstawowa, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: leisure activities, parents, child rearing, leisure, primary school, physical education
Publikacje:
  • Fąk, T. i Opoka, D. (1993). Analiza procesu wychowania do rekreacji w opinii rodziców uczniów szkół podstawowych. Zeszyty Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 55, 51-57.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"