Obserwuj
Tytuł badania: |
Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2010. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2010 |
Kolejne lata cyklu: |
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2010 – czerwiec 2010 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Cele badania: zaprezentowanie organizacji i przebiegu egzaminu gimnazjalnego, w tym charakterystyka narzędzi egzaminacyjnych, prezentacja danych statystycznych dotyczących egzaminu (w tym wyników uczniów i szkół, z uwzględnieniem opanowania sprawdzanych umiejętności), przedstawienie wniosków z przeprowadzonego egzaminu. Powszechny i obowiązkowy egzamin gimnazjalny, jako część zewnętrznego systemu oceniania, składa się z trzech części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i z języka obcego nowożytnego (od 2009). Egzamin ma na celu m. in. sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych, wpływanie na proces nauczania – uczenia się poprzez dostarczenie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, dostarczenie zobiektywizowanej, porównywalnej informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów gimnazjów (wykorzystywanej np. podczas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych). Średni wynik części humanistycznej: 30,34 pkt (na 50 możliwych); średni wynik części matematyczno-przyrodniczej: 23,90 pkt (na 50 możliwych), średni wynik części językowej 29,88 pkt. Do egzaminu 27-29 kwietnia 2010 roku przystąpiło ponad 444 tys. uczniów w ok. 7 tys. szkół. Arkusze egzaminacyjne zostały sprawdzone i ocenione na przełomie kwietnia i maja przez egzaminatorów Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych. Szczegółowe wyniki egzaminu przesłano do szkół przed zakończeniem roku szkolnego. Sprawozdanie z egzaminu zostało opracowane przez CKE i upublicznione w czerwcu 2010 roku. W celu bardziej miarodajnego porównania wyników całej populacji zdających spośród różnych skal znormalizowanych wykorzystanych w pomiarze dydaktycznym badacze wybrali dziewięciostopniową skalę staninową. |
Deskryptory TESE: |
przejście z gimnazjum do liceum/technikum, egzamin, ewaluacja, postępy w nauce, egzamin końcowy, egzamin pisemny, test standaryzowany, jakość kształcenia, jakość nauczania, ministerstwo edukacji, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
transition from lower to upper secondary education, examination, evaluation, study progress, final examination, written examination, standardised test, quality of education, teaching quality, ministry of education, learning outcome |
Publikacje: |
- Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2010 : Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2010. (2010). Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/001_Gimnazjum/spr_gimn_2010.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.