BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2009. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2009
Kolejne lata cyklu: 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: kwiecień 2009 – czerwiec 2009
Badacz: Teresa Chrostowska, Jolanta Czarnotta-Mączyńska, Izabela Dębecka, Beata Dobrosielska, Ilona Gąsiorkiewicz-Kozłowska, Grażyna Klimuszko, Alicja Kwiecień, Konrad Leszczyński, Anna Łochowska, Grażyna Miłkowska, Elżbieta Modrzewska, Tadeusz Mosiek, Weronika Nagel, Sabina Pawłowska, Izabela Skrzypecka, Cecylia Słowińska, Marek Spławiński, Ludmiła Stopińska, Beata Trzcińska, Agata Wiśniewska, Hanna Wylężek
Abstrakt:

Cele badania: zaprezentowanie organizacji i przebiegu egzaminu gimnazjalnego, w tym charakterystyka narzędzi egzaminacyjnych, prezentacja danych statystycznych dotyczących egzaminu (w tym wyników uczniów i szkół, z uwzględnieniem opanowania sprawdzanych umiejętności), przedstawienie wniosków z przeprowadzonego egzaminu. Powszechny i obowiązkowy egzamin gimnazjalny, jako część zewnętrznego systemu oceniania, składał się z trzech części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i z języka obcego nowożytnego (od 2009 roku). Egzamin miał na celu m.in. sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych, wpływanie na proces nauczania – uczenia się poprzez dostarczenie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, dostarczenie zobiektywizowanej, porównywalnej informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów gimnazjów (wykorzystywanej np. podczas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych). Średni wynik części humanistycznej był nastepujący: 31,7 pkt (na 50 możliwych); średni wynik części matematyczno-przyrodniczej wynosił 26,04 pkt (na 50 możliwych). W części językowej uczniowie zdawali egzamin z jednego z sześciu języków: angielskiego (średni wynik: 30,63 pkt), niemieckiego (średni wynik: 33,03 pkt), rosyjskiego (średni wynik: 33,32 pkt), francuskiego (średni wynik: 34,14 pkt), hiszpańskiego (średni wynik: 34,89 pkt), i włoskiego (średni wynik: 39,56 pkt). Do egzaminu 22 i 23 kwietnia 2009 roku przystąpiło ponad 462 tys. uczniów w ok. 7 tys. szkół. Arkusze egzaminacyjne zostały sprawdzone i ocenione na przełomie kwietnia i maja przez egzaminatorów Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych. Szczegółowe wyniki egzaminu przesłano do szkół przed zakończeniem roku szkolnego. Sprawozdanie z egzaminu zostały opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i upublicznione w czerwcu 2009 roku. W celu bardziej miarodajnego porównania wyników całej populacji zdających spośród różnych skal znormalizowanych wykorzystanych w pomiarze dydaktycznym badacze wybrali dziewięciostopniową skalę staninową. 

Deskryptory TESE: przejście z gimnazjum do liceum/technikum, egzamin, ewaluacja, postępy w nauce, egzamin końcowy, egzamin pisemny, test standaryzowany, jakość kształcenia, jakość nauczania, ministerstwo edukacji, efekt uczenia się
TESE descriptors: transition from lower to upper secondary education, examination, evaluation, study progress, final examination, written examination, standardised test, quality of education, teaching quality, ministry of education, learning outcome
Publikacje:
  • Chrostowska, T. (oprac.). (2009). Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2009. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2009. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/Wyniki_09/raport_gimnazjum_2009.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"