BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2008. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2008
Kolejne lata cyklu: 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Teresa Chrostowska, Bożenna Kałuża, Alicja Kwiecień, Grażyna Miłkowska, Tadeusz Mosiek, Cecylia Słowińska
Abstrakt:

W części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego 2008 wzięło udział 473 595 uczniów, a w części matematyczno-przyrodniczej – 473 683. W części humanistycznej uczniowie najlepiej poradzili sobie z wyszukiwaniem informacji w tekście; najwięcej problemów mieli natomiast z przekształceniem fragmentu kroniki w tekst pozbawiony opinii. Duża część gimnazjalistów nie potrafiła wykonać zadania polegającego na charakterystyce bohatera jednego z dwóch utworów literackich. Tak jak w poprzednich latach – stwierdzono niski poziom poprawności językowej i stylistycznej wypowiedzi; w uczniowskich tekstach w dużym zakresie wystąpiły błędy ortograficzne i interpunkcyjne. W części matematyczno-przyrodniczej uczniowie nie mieli problemów z odczytywaniem i porównywaniem informacji graficznych i tabelarycznych. Zauważono natomiast, że gimnazjaliści mają spore problemy z rozumowaniem matematycznym (np. obmyślenie wzoru dla sytuacji zilustrowanej konkretnym przykładem). Średnie wyniki części humanistycznej ze względu na lokalizację szkoły: wieś 29,69 p., miasto do 20 tys. 29,32 p., miasto od 20 tys. do 100 tys. mieszkańców 30,19 p., miasto powyżej 100 tys. mieszkańców 31,87 p. Średnie wyniki egzaminu z części matematyczno-przyrodniczej: wieś 25,93 p., miasto do 20 tys. mieszkańców 25,61 p., miasto od 20 tys. do 100 tys. 26,84 p., miasto powyżej 100 tys. mieszkańców 28,65 p. Wyniki obu części były zróżnicowane pod względem płci uczniów – w obu egzaminach lepiej wypadły dziewczynki. Okazało się, że na średni wynik miał wpływ także status szkoły – lepiej wypadli uczniowie szkół niepublicznych niż publicznych. Gimnazjaliści ze szkół publicznych w części humanistycznej otrzymali średnio 29,93 p. (uczniowie ze szkół niepublicznych: 32,90 p.), a w części matematycznej – 26,23 (niepubliczne: 30,74 p.).

Deskryptory TESE: egzamin, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, płeć, gimnazjum, uczeń
TESE descriptors: examination, learning outcome, re-assessment, gender, lower secondary, pupil
Publikacje:
  • Chrostowska, T., Kałuża, B., Kwiecień, A., Miłkowska, G., Mosiek, T. i Słowińska, C. (oprac.). (2008). Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2008. Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2008. Pobrane z http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/Egz_gimn_2008_sprawozdanie.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"