BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia uczniów klas trzecich w zakresie edukacji środowiskowej
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Krzysztof Kruszko
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza poziomu realizacji zagadnień dotyczących tematyki środowiska społeczno-przyrodniczego wśród uczniów klas trzecich. Badanie miało charakter testowy, a jego wersja umożliwiała odniesienie wyników do rezultatów uzyskanych przez respondentów w badaniach M. Pucek w latach 80. W 1987 roku próba liczyła 713 uczniów z 37 klas trzecich szkół miejskich i wiejskich. W 2002 roku badaniem objęto 401 uczniów z 20 klas trzecich również z obu środowisk. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że nauczanie przedmiotowe w zakresie środowiska społeczno-przyrodniczego dawało lepsze rezultaty edukacyjne niż nauka zintegrowana (o czym świadczą różnica w skali osiągnięć wynosząca 12,5% oraz wyniki ponad połowy uczniów z wcześniejszego badania utrzymujące się na poziomie wysokim). Wykazano, że osiągnięcia szkolne uczniów w latach 80. mieściły się w dolnej granicy poziomu wysokiego, natomiast w kształceniu zintegrowanym utrzymywany jest poziom przeciętny. Jednocześnie okazało się, że nieco lepsze wyniki uzyskali uczniowie pochodzący z obszarów wiejskich niż miejskich. Ponadto zgromadzony materiał pozwolił stwierdzić, że największą grupę obu środowisk stanowili badani prezentujący przeciętny poziom wiedzy społeczno-przyrodniczej (44,2% w mieście oraz 58,7% na wsi). Dodatkowo odnotowano, że przeważająca większość uczniów (43,2%), którzy osiągali niskie wyniki, uczęszczała do szkół miejskich.

Deskryptory TESE: postępy w nauce, efekt uczenia się, proces uczenia się, program nauczania, kształcenie integracyjne, kształcenie na poziomie elementarnym, obszar miejski, obszar wiejski, uczeń, przedmiot zintegrowany, przedmiot nauczania, nauki przyrodnicze, treści kształcenia
TESE descriptors: study progress, learning outcome, learning process, curriculum, inclusive education, basic education, urban area, rural area, pupil, integrated course, curriculum subject, natural sciences, content of learning
Publikacje:
  • Kruszko, K. (2003). Osiągnięcia uczniów klas trzecich w zakresie edukacji środowiskowej. Życie Szkoły, 9, 527-532.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"