Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: czy i w jakim stopniu zostały opracowane przez nauczycieli i opanowane przez dzieci treści i umiejętności sugerowane przez program muzyki; czy i w jakim zakresie występują rozbieżności między wymaganiami programowymi a poziomem wiedzy i umiejętności uczniów; czy i w jakiej mierze obecna sytuacja kadrowa szkół sprzyja realizacji programu muzyki. Badaniem objęto 153 klas I-III szkół podstawowych w 10 województwach, do analizy zakwalifikowano wyniki 124 klas – 43 klas pierwszych, 42 drugich, 39 trzecich; łącznie 2511 uczniów, w tym 1339 z 45 klas miejskich i 1180 uczniów z 79 klas wiejskich. Osiągnięcia muzyczne uczniów badano za pomocą testów zbiorowych i zadań indywidualnych. Stwierdzono, że zadania stawiane przez program muzyki w klasach I-III w obecnych warunkach pracy szkoły mogły być realizowane w znikomym zakresie, w przeważającej liczbie klas realizowano niespełna połowę zadań zawartych w programie; ich efektywną realizację uniemożliwiały głównie niewystarczający poziom przygotowania nauczycieli i niedostatki bazy dydaktycznej, niezbędnej do prawidłowego nauczania muzyki, a także słaba motywacja i brak zainteresowania dzieci działalnością muzyczną. |