BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia uczniów klas I-III w zakresie przedmiotu muzyka
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Andrea Jaworska
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: czy i w jakim stopniu zostały opracowane przez nauczycieli i opanowane przez dzieci treści i umiejętności sugerowane przez program muzyki; czy i w jakim zakresie występują rozbieżności między wymaganiami programowymi a poziomem wiedzy i umiejętności uczniów; czy i w jakiej mierze obecna sytuacja kadrowa szkół sprzyja realizacji programu muzyki. Badaniem objęto 153 klas I-III szkół podstawowych w 10 województwach, do analizy zakwalifikowano wyniki 124 klas – 43 klas pierwszych, 42 drugich, 39 trzecich; łącznie 2511 uczniów, w tym 1339 z 45 klas miejskich i 1180 uczniów z 79 klas wiejskich. Osiągnięcia muzyczne uczniów badano za pomocą testów zbiorowych i zadań indywidualnych. Stwierdzono, że zadania stawiane przez program muzyki w klasach I-III w obecnych warunkach pracy szkoły mogły być realizowane w znikomym zakresie, w przeważającej liczbie klas realizowano niespełna połowę zadań zawartych w programie; ich efektywną realizację uniemożliwiały głównie niewystarczający poziom przygotowania nauczycieli i niedostatki bazy dydaktycznej, niezbędnej do prawidłowego nauczania muzyki, a także słaba motywacja i brak zainteresowania dzieci działalnością muzyczną.

Deskryptory TESE: muzyka, edukacja muzyczna, szkoła podstawowa, uczeń, nauczyciel, program nauczania, efekt uczenia się
TESE descriptors: music, music education, primary school, pupil, teacher, curriculum, learning outcome
Publikacje:
  • Jaworska, A. (1997). Osiągnięcia uczniów klas I-III w zakresie przedmiotu muzyka. W: A. Białkowski (red.), Edukacja estetyczna w perspektywie przemian szkoły współczesnej (s. 115-131). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"