BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia uczniów dyslektycznych w egzaminach zewnętrznych
Data: 2007
Badacz: Teresa Wejner
Abstrakt:

Analizę oparto na materiałach udostępnionych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie. Zgodnie ze zgromadzonymi danymi z dostosowania sprawdzianu pod względem dysleksji rozwojowej w 2006 roku w skali całego kraju skorzystało 9,13% uczniów klas szóstych. Wykazano również, że w roku 2007 odnotowano po raz pierwszy spadek odsetka tych uczniów w stosunku do ubiegłego roku o 0,15%. W wyniku analizy porównawczej udziału uczniów dyslektycznych w poszczególnych województwach stwierdzono jego dużą różnorodność – w 2006 roku najwięcej opinii o dysleksji wydano w województwie pomorskim (dla 16,15% populacji), z kolei najmniej – w województwie podkarpackim (4,3%). Okazało się również, że najwyższy udział uczniów ze zdiagnozowaną dysleksją zgłoszonych w stosunku do populacji sprawdzianu w roku 2005 odnotowano w Grodzisku Mazowieckim (32,34%), natomiast najmniej – w powiecie rawickim (0,36%). Zgodnie z danymi CKE w roku 2006 powyższa rozpiętość kształtowała się na poziomie od 0,52% (w powiecie złotoryjskim) do 31,23% w Grodzisku Mazowieckim. Na podstawie wyników przeprowadzonej metaanalizy sformułowano wnioski o uruchomieniu działań pozwalających na wczesne diagnozowanie i pomoc osobom z dysleksją; ujednoliceniu opinii wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz podejmowaniu działań terapeutycznych dla uczniów dyslektycznych.

Deskryptory TESE: proces uczenia się, efekt uczenia się, zaburzenia rozwoju języka, egzamin, egzamin końcowy, uczeń, uczenie się
TESE descriptors: learning process, learning outcome, language impairment, examination, final examination, pupil, learning
Publikacje:
  • Wejner, T. (2007). Osiągnięcia uczniów dyslektycznych w egzaminach zewnętrznych. Wychowanie na co Dzień, 1-2, 24-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"