Abstrakt: |
Analizę oparto na materiałach udostępnionych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie. Zgodnie ze zgromadzonymi danymi z dostosowania sprawdzianu pod względem dysleksji rozwojowej w 2006 roku w skali całego kraju skorzystało 9,13% uczniów klas szóstych. Wykazano również, że w roku 2007 odnotowano po raz pierwszy spadek odsetka tych uczniów w stosunku do ubiegłego roku o 0,15%. W wyniku analizy porównawczej udziału uczniów dyslektycznych w poszczególnych województwach stwierdzono jego dużą różnorodność – w 2006 roku najwięcej opinii o dysleksji wydano w województwie pomorskim (dla 16,15% populacji), z kolei najmniej – w województwie podkarpackim (4,3%). Okazało się również, że najwyższy udział uczniów ze zdiagnozowaną dysleksją zgłoszonych w stosunku do populacji sprawdzianu w roku 2005 odnotowano w Grodzisku Mazowieckim (32,34%), natomiast najmniej – w powiecie rawickim (0,36%). Zgodnie z danymi CKE w roku 2006 powyższa rozpiętość kształtowała się na poziomie od 0,52% (w powiecie złotoryjskim) do 31,23% w Grodzisku Mazowieckim. Na podstawie wyników przeprowadzonej metaanalizy sformułowano wnioski o uruchomieniu działań pozwalających na wczesne diagnozowanie i pomoc osobom z dysleksją; ujednoliceniu opinii wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz podejmowaniu działań terapeutycznych dla uczniów dyslektycznych. |