BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia szkolne uczniów romskich a role i postawy rodziców i nauczycieli
Data: [2007]
Badacz: Iwona Skrzypczyk-Sikora
Abstrakt:

Analizie poddano osiągnięcia szkolne siedmiorga dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 36 w Rudzie Śląskiej (w trakcie badania na 219 uczniów badani stanowili 3,2%). Uczniowie pochodzili z trzech rodzin romskich, które wywodziły się z tego samego rodu, jednak były już oddzielnymi gospodarstwami domowymi. Zgodnie z uzyskanym materiałem ze szkołą współpracę nawiązywała tylko jedna rodzina. Zaledwie jedna matka legitymowała się wykształceniem podstawowym, pozostałe dwie matki i jeden ojciec nie ukończyli szkoły podstawowej; jeden ojciec posiadał wykształcenie zawodowe. Na podstawie przeprowadzonej analizy wykazano, że zagrożenie drugorocznością nie dotyczyło trojga dzieci, z kolei dwóch uczniów musiało powtarzać pierwszą klasę (w tym jeden z nich drugi raz, a drugi uczeń był nieklasyfikowany trzykrotnie, więc powtarzał klasę pierwszą czwarty raz). Ponadto stwierdzono, że wpływ na uzyskiwane rezultaty kształcenia badanych miała lekceważąca postawa wobec szkoły, przejawiająca się m.in. w niskiej frekwencji na lekcjach, braku podręczników i zeszytów, zadań domowych, kontaktu szkoły z domem rodzinnym, aktywności na lekcjach czy w niskiej znajomości języka polskiego. W ramach badania przeprowadzono także wśród 136 dzieci Plebiscyt życzliwości i niechęci. Okazało się, że 32% uczniów bardzo lubiło lub lubiło swoich romskich rówieśników, 23,5% nie miało o nich zdania, 33% raczej nie lubiło lub wręcz bardzo nie lubiło, a 11% nie udzieliło odpowiedzi. Natomiast 53,5% Romów bardzo lubiło polskich kolegów, 21% lubiło, 7,9% nie miało zdania, 6,1% raczej nie lubiło, a 11,4% bardzo nie lubiło.

Deskryptory TESE: środowisko społeczno-kulturowe, tożsamość kulturowa, romski, uczeń, trudności w nauce, proces uczenia się, postępy w nauce, efekt uczenia się, relacja rodzice – szkoła, atmosfera w klasie, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: socio-cultural environment, cultural identity, Romani, pupil, learning difficulty, learning process, study progress, learning outcome, parent-school relation, classroom climate, attitude towards school
Publikacje:
  • Skrzypczyk-Sikora, I. (2008). Osiągnięcia szkolne uczniów romskich a role i postawy rodziców i nauczycieli. Komunikat z badań. Auxilium Sociale Novum, 3, 108-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"