Abstrakt: |
Analizie poddano osiągnięcia szkolne siedmiorga dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 36 w Rudzie Śląskiej (w trakcie badania na 219 uczniów badani stanowili 3,2%). Uczniowie pochodzili z trzech rodzin romskich, które wywodziły się z tego samego rodu, jednak były już oddzielnymi gospodarstwami domowymi. Zgodnie z uzyskanym materiałem ze szkołą współpracę nawiązywała tylko jedna rodzina. Zaledwie jedna matka legitymowała się wykształceniem podstawowym, pozostałe dwie matki i jeden ojciec nie ukończyli szkoły podstawowej; jeden ojciec posiadał wykształcenie zawodowe. Na podstawie przeprowadzonej analizy wykazano, że zagrożenie drugorocznością nie dotyczyło trojga dzieci, z kolei dwóch uczniów musiało powtarzać pierwszą klasę (w tym jeden z nich drugi raz, a drugi uczeń był nieklasyfikowany trzykrotnie, więc powtarzał klasę pierwszą czwarty raz). Ponadto stwierdzono, że wpływ na uzyskiwane rezultaty kształcenia badanych miała lekceważąca postawa wobec szkoły, przejawiająca się m.in. w niskiej frekwencji na lekcjach, braku podręczników i zeszytów, zadań domowych, kontaktu szkoły z domem rodzinnym, aktywności na lekcjach czy w niskiej znajomości języka polskiego. W ramach badania przeprowadzono także wśród 136 dzieci Plebiscyt życzliwości i niechęci. Okazało się, że 32% uczniów bardzo lubiło lub lubiło swoich romskich rówieśników, 23,5% nie miało o nich zdania, 33% raczej nie lubiło lub wręcz bardzo nie lubiło, a 11% nie udzieliło odpowiedzi. Natomiast 53,5% Romów bardzo lubiło polskich kolegów, 21% lubiło, 7,9% nie miało zdania, 6,1% raczej nie lubiło, a 11,4% bardzo nie lubiło. |