BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia szkolne oraz poziom lęku u dzieci: badania uwarunkowań
Data: [1994]
Badacz: Elżbieta Januszewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono na próbie 100 dzieci z klas II-III szkoły podstawowej. Wiek badanych mieścił się w przedziale 8-9 lat. Dzieci zostały podzielone na dwie grupy: uczniów osiągających bardzo dobre i dobre wyniki w nauce oraz osiągających bardzo niskie, niskie i średnie (maksymalnie 3+) wyniki w nauce. Do pomiaru wykorzystano Test Lęku Dziecięcego TLD w polskiej wersji. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że dzieci osiągające niepowodzenie w nauce bardzo boją się utraty poczucia miłości, czułości i bezpieczeństwa ze strony rodziców; nadmiernych kar wymierzanych przez rodziców; postawy nadmiernie dominującej i wymagającej matki; braku zainteresowania ze strony rodziców. Okazało się, że lęk wiązał się z niepowodzeniem szkolnym – im bardziej dziecko bało się negatywnej postawy rodziców albo braku zainteresowania sobą i osiągnięciami szkolnymi, tym większe niepowodzenie szkolne osiągało. Natomiast dzieci uzyskujące powodzenie szkolne charakteryzowały się niskim i przeciętnym lękiem. Kiedy zaczynały naukę, nie przeżywały żadnych traumatycznych sytuacji związanych z postawą rodziców, rodzeństwa albo nauczycieli. Dzieci dobrze uczące się nie bały się nikogo, bo pracowały z własnej woli, miały poczucie wewnętrznego obowiązku, akceptowały rodziców, lubiły się uczyć i uczęszczać na zajęcia dodatkowe.

Deskryptory TESE: niepowodzenie szkolne, trudności w nauce, rodzice, relacja rodzice – dziecko, efekt uczenia się, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: school failure, learning difficulty, parents, parent-child relation, learning outcome, attitude towards school
Publikacje:
  • Januszewska, E. (1995). Osiągnięcia szkolne oraz poziom lęku u dzieci: badania uwarunkowań. W: W. Tłokiński (red.), Lęk: zjawisko umotywowane (s. 65-80). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"