Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: czy specyficzne problemy wiążące się z występowaniem choroby alkoholowej w rodzinie wywierają wpływ na życie szkolne dziecka; czy znajdują odzwierciedlenie w osiąganych wynikach nauczania; czy utrudniają przestrzeganie norm zachowania obowiązujących w szkole; czy życie rodzinne w domach z problemem alkoholowym powoduje kształtowanie się negatywnych postaw dziecka w stosunku do rówieśników i szkoły. Badaniem objęto 265 uczniów klas trzecich i 292 uczniów klas siódmych z czterech szkół podstawowych wiejskich i dwóch miejskich. Zastosowano testy przedmiotowe, analizę dokumentacji szkolnej, kwestionariusze postaw. Stwierdzono, że w rodzinach alkoholowych wychowywało się 8,2% uczniów klas trzecich i 16,13% uczniów klas siódmych. W trzech testach przedmiotowych uczniowie klas trzecich z rodzin alkoholowych osiągali niższe wyniki niż uczniowie z rodzin przeciętnych (np. oceny niedostateczne uzyskało odpowiednio 36,2% i 13,4%), najwięcej problemów sprawił im test z języka polskiego. Uczniowie klas siódmych również osiągnęli niższe wyniki w ośmiu testach przedmiotowych niż uczniowie z rodzin przeciętnych, ale różnice nie były duże; dużo częściej mieli jednak problemy z przestrzeganiem norm i zasad obowiązujących w szkole (ocenę nieodpowiednią otrzymało odpowiednio 21,56% i 1,24%). |