BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia szkolne dzieci z rodzin alkoholowych
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Monika Maciejewska
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: czy specyficzne problemy wiążące się z występowaniem choroby alkoholowej w rodzinie wywierają wpływ na życie szkolne dziecka; czy znajdują odzwierciedlenie w osiąganych wynikach nauczania; czy utrudniają przestrzeganie norm zachowania obowiązujących w szkole; czy życie rodzinne w domach z problemem alkoholowym powoduje kształtowanie się negatywnych postaw dziecka w stosunku do rówieśników i szkoły. Badaniem objęto 265 uczniów klas trzecich i 292 uczniów klas siódmych z czterech szkół podstawowych wiejskich i dwóch miejskich. Zastosowano testy przedmiotowe, analizę dokumentacji szkolnej, kwestionariusze postaw. Stwierdzono, że w rodzinach alkoholowych wychowywało się 8,2% uczniów klas trzecich i 16,13% uczniów klas siódmych. W trzech testach przedmiotowych uczniowie klas trzecich z rodzin alkoholowych osiągali niższe wyniki niż uczniowie z rodzin przeciętnych (np. oceny niedostateczne uzyskało odpowiednio 36,2% i 13,4%), najwięcej problemów sprawił im test z języka polskiego. Uczniowie klas siódmych również osiągnęli niższe wyniki w ośmiu testach przedmiotowych niż uczniowie z rodzin przeciętnych, ale różnice nie były duże; dużo częściej mieli jednak problemy z przestrzeganiem norm i zasad obowiązujących w szkole (ocenę nieodpowiednią otrzymało odpowiednio 21,56% i 1,24%).

Deskryptory TESE: dziecko zagrożone, niekorzystne położenie, uczeń, szkoła podstawowa, efekt uczenia się, zachowania, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: child at risk, disadvantaged background, pupil, primary school, learning outcome, behaviour, study progress, re-assessment
Publikacje:
  • Maciejewska, M. (1998). Osiągnięcia szkolne dzieci z rodzin alkoholowych. Wychowanie na co Dzień, 10-11, 13-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"