BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia przyrodnicze uczniów kończących pierwszy etap edukacji – zagrożenia i szanse
Instytucja:
Data: 1993 – 1994
Badacz: Mirosława Parlak
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę wiedzy przyrodniczej uczniów kończących pierwszy etap edukacji. Badaniem objęto 319 uczniów klas trzecich szkół podstawowych z trzech środowisk: dużego miasta, małego miasta i ze wsi. Zastosowano następujące metody badawcze: pomiar osiągnięć szkolnych serią testów, wywiad środowiskowy, analizę dokumentów szkolnych, analizę grafową programu nauczania, techniki statystyczne. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wiedza przyrodnicza trzecioklasistów różniła się od osiągnięć zakładanych przez program nauczania. Najwięcej poprawnych odpowiedzi w teście uzyskano w zakresie materiału pierwszej klasy szkoły podstawowej (73,1%). Materiał z drugiej klasy opanowano w 56,5%, materiał z trzeciej – w 44,3%. Oznaczało to, że znaczna większość badanych trzecioklasistów uzyskała ocenę niedostateczną z testu wiadomości. Najwięcej poprawnych odpowiedzi udzielano z zakresu botaniki (szczególnie budowy roślin okopowych i zbożowych) oraz ekologii z elementami ochrony przyrody (szczególnie warunków życia w polu i lesie oraz w poszczególnych warstwach lasu). Najlepsze wyniki uzyskali uczniowie szkół z małych miast, najgorsze zaś – ze wsi. Na podstawie powyższych wyników badania można było zatem wnioskować, że propedeutyczny etap kształcenia nie stworzył uczniom dobrych podstaw do dalszej nauki przedmiotów przyrodniczych.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, kształcenie integracyjne, efekt uczenia się, program nauczania, wiedza
TESE descriptors: primary school, inclusive education, learning outcome, curriculum, knowledge
Publikacje:
  • Parlak, M. (2000). Osiągnięcia przyrodnicze uczniów kończących pierwszy etap edukacji – zagrożenia i szanse. W: J. Padzewicz (red.), Progi szkolne (s. 93-112). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"