BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia przyrodnicze trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej
Data: maj 2011
Badacz: Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza poziomu wiedzy w zakresie przyrodoznawstwa uczniów uczęszczających do trzeciej klasy szkoły podstawowej. Próba liczyła ponad pięć tysięcy dzieci z 257 oddziałów 150 szkół (dobór próby miał charakter losowy). Pomiarów dokonano w ramach badań TIMSS oraz PIRLS zorganizowanych przez Międzynarodowe Towarzystwo Mierzenia Osiągnięć Szkolnych. W badaniu posłużono się testem TIMSS, za pomocą którego określano poziom przyrodniczej wiedzy na temat życia (w tym m.in. zagadnienia dotyczące organizmów ludzi, zwierząt i roślin, stosunków w środowiskach naturalnych czy zdrowia człowieka), Ziemi (m.in. ukształtowanie powierzchni Ziemi, skamieniałości zwierząt i roślin czy Układ Słoneczny) i materii nieożywionej (w tym np. stany skupienia materii, tworzenie i rozdzielanie mieszanin czy obwody elektryczne). Okazało się, że osiągnięcia polskich uczniów (podobnie jak rumuńskich, hiszpańskich, nowozelandzkich czy kazańskich) nie różniły się znacząco od średniej międzynarodowej. Polacy zajęli 29. miejsce (ex aequo z Rumunią i Hiszpanią). Badani z Polski należeli do najmłodszych (9,9 roku) oraz najkrócej kształconych (trzy lata) w szkole. Nie stwierdzono różnic w wynikach między dziewczynkami i chłopcami (odpowiednio średnie: 487 i 485). W 23 krajach również nie odnotowano istotnych różnic, w 16 natomiast – istotne, ale niewielkie różnice na korzyść chłopców (m.in. na Litwie i Węgrzech, w Rumunii i Serbii czy Rosji). Przeprowadzone badanie pozwoliło wykazać przekonanie nauczycieli co do swoich kwalifikacji metodycznych – za bardzo pewnych w kształceniu przyrodoznawstwa uznało się 78% polskich pedagogów (na świecie natomiast 59%).

Autorskie słowa kluczowe: TIMSS, PIRLS, międzynarodowe badania osiągnięć szkolnych, osiągnięcia przyrodnicze, edukacja początkowa
Author's Keywords: TIMSS, PIRLS, international measurement of scholastic achievement, science achievement, elementary education
Deskryptory TESE: efekt uczenia się, szkoła podstawowa, uczeń, międzynarodowa ewaluacja, nauki przyrodnicze, nauczanie
TESE descriptors: learning outcome, primary school, pupil, international evaluation, natural sciences, teaching
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (2013). Osiągnięcia przyrodnicze trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2, 51-54.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"