BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia plastyczne uczniów klas I-III szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Romuald Tarasiuk
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu realizacji plastyki w klasach I-III; części programu sprawiających uczniom największe trudności; wpływu innych czynników na poziom uzyskanego wyniku. Badaniem objęto łącznie 2485 uczniów klas I-III, w tym 856 z klas pierwszych, 844 z klas drugich, 785 z klas trzecich. Zastosowano zadania sprawdzające wiedzę plastyczną i umiejętności plastyczne. Stwierdzono, że w klasie pierwszej program plastyki zrealizowano w 67%, w klasie drugiej w 61%, w klasie trzeciej w 64%; najniższy poziom wiedzy z plastyki opanowali uczniowie klasy pierwszej, najwyższy – uczniowie klasy trzeciej; najwyższy poziom umiejętności plastycznych osiągnęli uczniowie klasy pierwszej, najniższy – uczniowie klasy trzeciej; braki w realizacji programu dotyczyły w klasie pierwszej wiedzy o kompozycji rytmicznej, formie plastycznej, umiejętności komponowania; braki w klasie drugiej – wiedzy o kompozycji symetrycznej i asymetrycznej, symetrycznej jednoosiowej i wieloosiowej, wiedzy o barwach kontrastowych i umiejętności komponowania oraz tworzenia waloru barwnego; w klasie trzeciej – wiedzy o sztuce użytkowej i grafice użytkowej, umiejętności wyrażania kontrastu kreską; najwyższy poziom opanowania wiedzy osiągali uczniowie z klas liczących powyżej 25 osób; wyższy poziom osiągnięć charakteryzował uczniów ze środowiska miejskiego; stopień opanowania treści programu plastyki przez uczniów zależał głównie od efektywności realizacji zadań programowych przez nauczyciela, w mniejszym stopniu od jego wykształcenia.

Deskryptory TESE: edukacja plastyczna, szkoła podstawowa, uczeń, program nauczania, efekt uczenia się, edukacja artystyczna
TESE descriptors: drawing, primary school, pupil, curriculum, learning outcome, art education
Publikacje:
  • Tarasiuk, R. (1997). Osiągnięcia plastyczne uczniów klas I-III szkoły podstawowej. W: A. Białkowski (red.), Edukacja estetyczna w perspektywie przemian szkoły współczesnej (s. 151-158). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"