Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu realizacji plastyki w klasach I-III; części programu sprawiających uczniom największe trudności; wpływu innych czynników na poziom uzyskanego wyniku. Badaniem objęto łącznie 2485 uczniów klas I-III, w tym 856 z klas pierwszych, 844 z klas drugich, 785 z klas trzecich. Zastosowano zadania sprawdzające wiedzę plastyczną i umiejętności plastyczne. Stwierdzono, że w klasie pierwszej program plastyki zrealizowano w 67%, w klasie drugiej w 61%, w klasie trzeciej w 64%; najniższy poziom wiedzy z plastyki opanowali uczniowie klasy pierwszej, najwyższy – uczniowie klasy trzeciej; najwyższy poziom umiejętności plastycznych osiągnęli uczniowie klasy pierwszej, najniższy – uczniowie klasy trzeciej; braki w realizacji programu dotyczyły w klasie pierwszej wiedzy o kompozycji rytmicznej, formie plastycznej, umiejętności komponowania; braki w klasie drugiej – wiedzy o kompozycji symetrycznej i asymetrycznej, symetrycznej jednoosiowej i wieloosiowej, wiedzy o barwach kontrastowych i umiejętności komponowania oraz tworzenia waloru barwnego; w klasie trzeciej – wiedzy o sztuce użytkowej i grafice użytkowej, umiejętności wyrażania kontrastu kreską; najwyższy poziom opanowania wiedzy osiągali uczniowie z klas liczących powyżej 25 osób; wyższy poziom osiągnięć charakteryzował uczniów ze środowiska miejskiego; stopień opanowania treści programu plastyki przez uczniów zależał głównie od efektywności realizacji zadań programowych przez nauczyciela, w mniejszym stopniu od jego wykształcenia. |