BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pracodawca Roku 2009
Kolejne lata cyklu: 1997 1999 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Edyta Kołodziej
Abstrakt:

Celem badania było stworzenie rankingu firm Pracodawca Roku, wyłonionych na podstawie opinii studentów. Do badania zaproszono studentów (N = około 5000) ze wszystkich typów uczelni wyższych (N = 43) z takich miast jak: Wrocław (m.in. Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Ekonomiczny Wrocławski), Toruń (Uniwersytet Mikołaja Kopernika), Lublin (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Politechnika Lubelska), Łódź (Uniwersytet Łódzki), Kraków (Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet Ekonomiczny), Warszawa (Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Szkoła Główna Handlowa), Szczecin (Uniwersytet Szczeciński), Koszalin (Politechnika Koszalińska), Gdańsk (Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański), Poznań (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny, Wyższa Szkoła Bankowa) i in. Najbardziej pożądani pracodawcy 2009 roku: PWC, Ernst & Young, Deloitte, KPMG, Google, ING Bank Śląski, MARS Polska, Nestle Polska, Procter & Gamble oraz McKinsey & Company (miejsca z pierwszej dziesiątki – od pierwszego do dziesiątego; ranking liczył łącznie 50 miejsc). Do najbardziej preferowanych przez studentów branż należały: bankowość (43,8%), audyt albo księgowość (33,7%) oraz finansowe (33,4%) i reklama albo public relations (29,7%). Najmniej pożądane branże: rolnictwo (1,2%), usługi prawnicze (4,3%), FMCG (4,3%), telekomunikacja albo elektronika (5,4%), organizacje pozarządowe (6,3%), szkolnictwo albo praca naukowa (9,7%), branża informatyczna albo komputerowa (9%) i in. Do najważniejszych czynników przy wyborze przyszłej pracy respondenci zaliczyli: dobrą atmosferę (94,5% wskazań), wynagrodzenie (93,9%), stopień satysfakcji z pracy (93,4%), szacunek dla prywatnego życia pracowników (87,9%), jasną ścieżkę kariery (84,1%), możliwość zdobywania wiedzy albo szkolenia (83,4%), gwarancję bezpieczeństwa zatrudnienia (81,2%), premie (80,2%). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że ogólna opinia studentów na temat rynku pracy jest dość negatywna. Okazało się, że badani mają poczucie, że absolwenci nie są gotowi do wejścia na rynek pracy; poza tym uważali, że proponowane zarobki są zbyt niskie. 73,8% studentów uważało, że bardzo trudno jest znaleźć pracę zgodną z zainteresowaniami. Nieco ponad 70% badanych zauważyło, że niepełnosprawni mają mniejsze możliwości na rynku pracy niż osoby pełnosprawne. Badanych pytano, czy zamierzają założyć swoją firmę. Blisko połowa nie wiedziała na tym etapie, ale nie odrzucała takiej możliwości. 32% chciałoby mieć firmę po kilku latach pracy na etacie. 10% wiedziało na pewno, że otworzą firmę zaraz po skończeniu studiów. 3% badanych już miało swoje firmy. 27% respondentów nie miało dotychczas żadnych doświadczeń zawodowych, 41% pracowało poniżej trzech miesięcy, 20% – od trzech miesięcy do roku, a 12% – powyżej roku. Do swoich największych atutów studenci zaliczyli: pracowitość (39%), łatwość nawiązywania kontaktów z innymi osobami (20%), kreatywność i ciekawe pomysły (20%). Za największe słabości studenci uznali: brak doświadczenia zawodowego (53%) i brak znajomości języków (12%).

Deskryptory TESE: rynek pracy, bezrobocie, praca, rekrutacja pracowników, student
TESE descriptors: labour market, unemployment, labour, recruitment, student
Publikacje:
  • AIESEC Polska. (2010). RAPORT. Pobrane z http://www.pracodawcaroku.org/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"