Abstrakt: |
Celem badania było stworzenie rankingu firm Pracodawca Roku, wyłonionych na podstawie opinii studentów. Do badania zaproszono studentów (N = około 5000) ze wszystkich typów uczelni wyższych (N = 47) z takich miast jak: Wrocław (m.in. Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Ekonomiczny Wrocławski), Toruń (Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania), Lublin (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej – Wydział Ekonomiczny, Politechnika Lubelska), Łódź (Uniwersytet Łódzki), Kraków (Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza, Krakowska Akademia im. A. Frycza Modrzewskiego, Uniwersytet Ekonomiczny), Warszawa (Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Szkoła Główna Handlowa), Szczecin (Uniwersytet Szczeciński), Rzeszów (Uniwersytet Rzeszowski, Politechnika Rzeszowska, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie), Koszalin (Politechnika Koszalińska) i in. Najbardziej pożądani pracodawcy 2010 roku: PWC, Ernst & Young, Google, MARS, Deloitte, ING, Nestle, KPMG, Bank Millennium SA oraz Unilever (miejsca z pierwszej dziesiątki – od pierwszego do dziesiątego; ranking liczył łącznie 50 miejsc). Do najbardziej preferowanych przez studentów branż należały: bankowość (39,35%), finansowe (30,07%) i reklama albo public relations (29,72%). Najmniej pożądane branże: rolnictwo (2,72%), usługi prawnicze (2,79%), FMCG (3,84%), telekomunikacja albo elektronika (6,07%) i in. Na podstawie wyników badania stwierdzono, ogólna opinia studentów na temat rynku pracy jest dość negatywna. Okazało się, że badani mają poczucie, że absolwenci nie są gotowi do wejścia na rynek pracy; poza tym uważali, że proponowane zarobki są zbyt niskie. 75,03% studentów uważało, że bardzo trudno jest znaleźć pracę zgodną z zainteresowaniami; 72,39% twierdziło, że trudności w znalezieniu pracy są spowodowane brakiem znajomości, nieformalnymi układami w firmach. Badanych pytano, czy zamierzają założyć swoją firmę. Blisko połowa nie wiedziała na tym etapie, ale nie odrzucała takiej możliwości. 27,92% chciałoby mieć firmę po kilku latach pracy na etacie. 9,79% wiedziało na pewno, że otworzą firmę zaraz po skończeniu studiów. Blisko 3% badanych już miało swoje firmy. 26,20% respondentów nie miało dotychczas żadnych doświadczeń zawodowych, 42,28% pracowało poniżej trzech miesięcy, 20,12% – od trzech miesięcy do roku, a 11,8% – powyżej roku. Część respondentów deklarowała zamiar wyjazdu za granicę – przede wszystkim by poprawić znajomość języka obcego (37%), 14% chciałoby pracować za granicą. Tylko 15% badanych działało w organizacji studenckiej. |