BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pracodawca Roku 2011
Kolejne lata cyklu: 1997 1999 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Natalia Koper
Abstrakt:

Celem badania było stworzenie rankingu firm Pracodawca Roku, wyłonionych na podstawie opinii studentów. Do badania zaproszono studentów (N = 5407) ze wszystkich typów uczelni wyższych (N = 39) z takich miast jak: Wrocław (m.in. Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Ekonomiczny Wrocławski), Toruń (Uniwersytet Mikołaja Kopernika), Lublin (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Politechnika Lubelska), Łódź (Uniwersytet Łódzki), Kraków (Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza, Krakowska Akademia im. A. Frycza Modrzewskiego, Uniwersytet Ekonomiczny), Warszawa (Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Szkoła Główna Handlowa), Szczecin (Uniwersytet Szczeciński), Rzeszów (Uniwersytet Rzeszowski, Politechnika Rzeszowska, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie), Koszalin (Politechnika Koszalińska) i in. Najbardziej pożądani pracodawcy 2011 roku: Ernst & Young, PWC, Google, Deloitte, MARS, Nestle, KPMG, P&G, ING oraz PKO Bank Polski (miejsca z pierwszej dziesiątki – od pierwszego do dziesiątego; ranking liczył łącznie 50 miejsc). Respondentów pytano, jakie czynniki zadecydowały o ich wyborze danej firmy, zasługującej na miano Pracodawcy Roku 2012. Zdaniem studentów najważniejsze są: image i popularność firmy, aktywność na rynku pracy oraz odpowiadająca zainteresowaniom branża (odpowiednio: 64%, 57% i 55% wskazań). Na dalszych miejscach znalazły się takie czynniki jak: wysoka płaca (53%), odpowiadający studentowi styl pracy i atmosfera (40%), prestiż pracownika firmy (38%). Za najmniej istotne badani uznali: politykę firmy opartą na odpowiedzialności biznesu (10%), jakość doświadczeń pozafinansowych (17%) i możliwość odbycia zagranicznego stażu albo praktyki (20%). Źródła informacji o pracodawcach były następujące: internet (66% wskazań), rozmowy ze znajomymi pracownikami firmy (51%) i mass media (40%). Blisko 40% respondentów dowiadywało się o pracodawcy z prasy, a 24% – podczas rozmów ze znajomymi, ale niezatrudnionymi w danej firmie. Co czwarta osoba czerpała wiedzę na temat pracodawcy z Targów Pracy, 24% – z prezentacji na uczelni, 20% – z akcji informacyjnych firmy. Do najbardziej preferowanych przez studentów branż należały: bankowość (32%), finanse (25%) i księgowość oraz audyt (24%). Najmniej pożądane branże to: telekomunikacja i elektronika (3%), FMCG (3%), organizacje pozarządowe (6%), ubezpieczenia (6%) i in. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że ogólna opinia studentów na temat rynku pracy jest dość negatywna. Okazało się, że badani mają poczucie, że absolwenci nie są gotowi do wejścia na rynek pracy; poza tym uważali, że proponowane zarobki są zbyt niskie. Badane osoby, które są zatrudnione na umowy zlecenie albo w ogóle nie mają pracy, są najbardziej sceptycznie nastawione do rynku pracy. Postawa studentów poprawia się wraz z zatrudnieniem przynajmniej na część etatu. Czynnikiem wpływającym na postrzeganie rynku pracy jest także wielkość ośrodka akademickiego – osoby studiujące w mniejszym mieście były negatywniej nastawione wobec rynku pracy niż studenci z Warszawy (najbardziej optymistyczni). Badanych pytano, czy zamierzają założyć swoją firmę. Blisko połowa nie wiedziała na tym etapie, ale nie odrzucała takiej możliwości. 30% chciałoby mieć firmę po kilku latach pracy na etacie. 8% wiedziało na pewno, że otworzą firmę zaraz po skończeniu studiów. Oczekiwania płacowe studentów wynosiły od 2000 do 2999 zł w okresie do roku pracy, a potem od 3000 do 3999 zł. Na wysokość oczekiwanego wynagrodzenia miały wpływ takie czynniki jak: płeć (mężczyźni oczekiwali większych zarobków niż kobiety), studia w Warszawie i poza Warszawą oraz poziom studiów (licencjackie i magisterskie). 25% respondentów nie miało dotychczas żadnych doświadczeń zawodowych, 41% pracowało poniżej trzech miesięcy, 21% – od trzech miesięcy do roku, a 13% – powyżej roku.

Deskryptory TESE: rynek pracy, praca, bezrobocie, dostępność miejsc pracy, rekrutacja pracowników, student
TESE descriptors: labour market, labour, unemployment, access to employment, recruitment, student
Publikacje:
  • AIESEC Polska. (2012). Pracodawca Roku® 2011. Raport z badania. Pobrane z http://www.pracodawcaroku.org/
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"