Abstrakt: |
Celem badania było stworzenie rankingu firm Pracodawca Roku, wyłonionych na podstawie opinii studentów. Do badania zaproszono studentów (N = około 5000) ze wszystkich typów uczelni wyższych (N = 45) w takich miastach jak: Wrocław (Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Wrocławski), Toruń (Uniwersytet Mikołaja Kopernika), Lublin (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski), Łódź (Uniwersytet Łódzki, Politechnika Łódzka), Kraków (Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza), Warszawa (Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Szkoła Główna Handlowa, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Łazarskiego), Szczecin (Uniwersytet Szczeciński), Koszalin (Politechnika Koszalińska), Gdańsk (Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański), Poznań (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademia Ekonomiczna, Wyższa Szkoła Bankowa), Opole (Uniwersytet Opolski) i in. Najbardziej pożądani pracodawcy 2007 roku: PWC, Procter & Gamble, ING Bank Śląski, Bank Millennium SA, Deloitte, Bank Pekao SA, PKO Bank Polski, Nestle Polska, Ernst & Young, MARS Polska (miejsca z pierwszej dziesiątki – od pierwszego do dziesiątego; ranking liczył łącznie 50 miejsc). Do najbardziej preferowanych przez studentów branż należały: bankowość (32,4%), audyt albo księgowość (19,9%), finansowe (26,3%), reklama albo public relations (23,2%), konsulting albo doradztwo (23,8%), handel (22,4%). Najmniej pożądane branże: rolnictwo (1,4%), usługi prawnicze (1,5%), FMCG (4,6%), telekomunikacja albo elektronika (5,3%), organizacje pozarządowe (5,1%), szkolnictwo albo praca naukowa (6,3%) i in. Do najważniejszych czynników przy wyborze przyszłej pracy respondenci zaliczyli: dobrą atmosferę (93,6% wskazań), wynagrodzenie (94%), stopień satysfakcji z pracy (92,9%), szacunek dla prywatnego życia pracowników (87,5%), jasną ścieżkę kariery (84,5%), możliwość zdobywania wiedzy albo szkolenia (85,8%), gwarancję bezpieczeństwa zatrudnienia (79,4%), pracę wśród fachowców (80,3%). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że ogólna opinia studentów na temat rynku pracy jest dość negatywna. Okazało się, że badani mieli poczucie, że absolwenci nie są gotowi do wejścia na rynek pracy (74% odpowiedzi); poza tym uważali, że proponowane zarobki są zbyt niskie (78%). 59% studentów sądziło, że bardzo trudno jest znaleźć pracę zgodną z zainteresowaniami. 51% badanych zauważyło, że niepełnosprawni mają mniejsze możliwości na rynku pracy niż osoby pełnosprawne. Zdaniem 69% badanych szansę na pracę na wolnym rynku mają tylko najlepsi; tyle samo osób stwierdziło, że interesująca praca wymaga dużej dyspozycyjności. Badanych pytano, czy zamierzają założyć swoją firmę. 29% chciałoby mieć firmę po kilku latach pracy na etacie. 8% wiedziało na pewno, że otworzą firmę zaraz po skończeniu studiów. 3% badanych już miało swoje firmy. 36% respondentów nie miało dotychczas żadnych doświadczeń zawodowych, 33% pracowało poniżej trzech miesięcy, 21% – od trzech miesięcy do roku, a 10% – powyżej roku. 3% badanych pracowało na pełnym etacie, 3% we własnej firmie, 67% nie pracowało wcale, 21% pracowało na umowę, a 6% w niepełnym wymiarze godzin. Do swoich największych atutów studenci zaliczyli: pracowitość (35%), łatwość nawiązywania kontaktów z innymi osobami (22%), kreatywność i ciekawe pomysły (20%). Za największe słabości studenci uznali: brak doświadczenia zawodowego (54%) i brak znajomości języków (11%) oraz lenistwo (13%). |