BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jakie są oczekiwania rodziców dzieci sześcioletnich wobec szkoły?
Data: kwiecień 2005 – maj 2005
Badacz: Monika Jurewicz
Abstrakt:

Celem badania było scharakteryzowanie oczekiwań rodziców dzieci sześcioletnich wobec szkoły. W badaniu wzięły udział 52 rodziny, w których dzieci uczęszczały do warszawskich przedszkoli; łącznie – 101 rodziców. Posłużono się metodą ankiety. Kwestionariusz dotyczył: podstawowych informacji o rodzinach, umiejętności, które powinny być rozwijane u dzieci między szóstym a siódmym rokiem życia (osiągnięcia szkolne, sprawność ruchowa, umiejętności językowe, twórcze wyrażanie przeżyć, porozumiewanie się z dorosłymi, porozumiewanie się z rówieśnikami, odczuwanie skuteczności własnego działania, umiejętność samooceny własnych dokonań). Zdaniem badanych rodziców u dzieci między szóstym a siódmym rokiem życia powinno się rozwijać przede wszystkim umiejętności szkolne (31% wskazań), w dalszej kolejności – zdolność samooceny działań (26,92%), twórcze wyrażanie przeżyć (15%). 2–3% respondentów uważało, że u dzieci w tym wieku powinno się kształtować umiejętności porozumiewania się z dorosłymi i rówieśnikami. Do umiejętności ważnych, które warto kształtować w dzieciach między szóstym a siódmym rokiem życia, rodzice zaliczyli: zdolność porozumiewania się z rówieśnikami (blisko 29%), także umiejętności językowe (17,31%). Do umiejętności średnio ważnych respondenci zaliczyli: sprawność ruchową (około 15%), twórcze wyrażanie przeżyć (15,38%), umiejętności językowe (15,38%), a także zdolność komunikacji z dorosłymi (15,38%).

Deskryptory TESE: przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, dziecko, rodzice, opieka nad dzieckiem, rozwój dziecka, sprawność, wychowanie dziecka, rodzina, wiek wstępowania do szkoły, szkoła
TESE descriptors: transition from pre-primary to primary education, child, parents, childcare, child development, efficiency, child rearing, family, school starting age, school
Publikacje:
  • Jurewicz, M. (2007). Jakie są oczekiwania rodziców dzieci sześcioletnich wobec szkoły? Nowa Szkoła, 3, 14-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"