Abstrakt: |
Celem badania było scharakteryzowanie oczekiwań rodziców dzieci sześcioletnich wobec szkoły. W badaniu wzięły udział 52 rodziny, w których dzieci uczęszczały do warszawskich przedszkoli; łącznie – 101 rodziców. Posłużono się metodą ankiety. Kwestionariusz dotyczył: podstawowych informacji o rodzinach, umiejętności, które powinny być rozwijane u dzieci między szóstym a siódmym rokiem życia (osiągnięcia szkolne, sprawność ruchowa, umiejętności językowe, twórcze wyrażanie przeżyć, porozumiewanie się z dorosłymi, porozumiewanie się z rówieśnikami, odczuwanie skuteczności własnego działania, umiejętność samooceny własnych dokonań). Zdaniem badanych rodziców u dzieci między szóstym a siódmym rokiem życia powinno się rozwijać przede wszystkim umiejętności szkolne (31% wskazań), w dalszej kolejności – zdolność samooceny działań (26,92%), twórcze wyrażanie przeżyć (15%). 2–3% respondentów uważało, że u dzieci w tym wieku powinno się kształtować umiejętności porozumiewania się z dorosłymi i rówieśnikami. Do umiejętności ważnych, które warto kształtować w dzieciach między szóstym a siódmym rokiem życia, rodzice zaliczyli: zdolność porozumiewania się z rówieśnikami (blisko 29%), także umiejętności językowe (17,31%). Do umiejętności średnio ważnych respondenci zaliczyli: sprawność ruchową (około 15%), twórcze wyrażanie przeżyć (15,38%), umiejętności językowe (15,38%), a także zdolność komunikacji z dorosłymi (15,38%). |