
Obserwuj
Tytuł badania: |
Świadomość i dojrzałość ekonomiczna nastolatków |
Kolejne lata cyklu: |
2009
2010
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
listopad 2010 |
Badacz: |
Bartosz Majewski |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza wiedzy, świadomości oraz dojrzałości ekonomicznej nastolatków. Próba badawcza liczyła 341 uczniów piątej i szóstej klasy szkoły podstawowej (słuchaczy Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego z Warszawy, Białegostoku, Katowic i Bełchatowa) oraz 104 uczniów pierwszych klas gimnazjum z Warszawy i Katowic (słuchaczy Akademii Młodego Ekonomisty). Łącznie badaniem objęto 445 osób (w tym 203 chłopców i 199 dziewcząt; 43 osoby nie uzupełniły danych dotyczących płci). Do zebrania materiału posłużono się ankietą, która składała się z trzech części: w pierwszej uczniowie samodzielnie oceniali własną znajomość 15 terminów z zakresu przedsiębiorczości i ekonomii, w drugiej formułowali definicje oraz uzupełniali luki w zdaniach, a w trzeciej formułowali związek ze zjawiskami gospodarczymi oraz zachowaniami i postawami. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono niski poziom świadomości i dojrzałości ekonomicznej respondentów. Wykazano, że najwięcej problemów sprawiły uczniom zagadnienia makroekonomiczne (PKB, kryzys gospodarczy, budżet państwa, podatki). Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami do najtrudniejszych zadań zaliczono: wyjaśnienie przyczyn zmian koniunktury światowej oraz wyjaśnienie, w jaki sposób można walczyć z inflacją. Dodatkowo zwrócono uwagę, że nadal zbyt mała liczba nastolatków uczestniczy w rozmowach dotyczących większych wydatków w domu. |
Deskryptory TESE: |
ekonomia, przedsiębiorczość, nauczanie przedsiębiorczości, gospodarka, kompetencje |
TESE descriptors: |
economics, enterpreneurship, enterprise education, economy, competence |
Publikacje: |
- Majewski, B. (2011). Świadomość i dojrzałość ekonomiczna nastolatków – wyniki badania w roku szkolnym 2010/11. e-mentor, 1(38), 16-21.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.