BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świadomość historyczna młodzieży
Data: [1996]
Badacz: Krystyna Szelągowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie stosunku młodzieży do przeszłości oraz historii rozumianej jako dziedzina wiedzy. Badaniem objęto 153 uczniów w wieku 18 lat z liceów ogólnokształcących w Warszawie i jednej z podwarszawskich miejscowości, a także z zasadniczej szkoły zawodowej w Warszawie. Do zebrania opinii posłużono się ankietą. Większość uczniów liceum w Warszawie pochodziła z rodzin inteligenckich, uczniowie zasadniczej szkoły zawodowej oraz liceum podwarszawskiego – z rodzin o wykształceniu podstawowym i średnim. Uczniowie warszawskiego liceum interesują się przede wszystkim starożytnością i historią powszechną, dla uczniów zasadniczej szkoły zawodowej i podwarszawskiego liceum najważniejsze były historia najnowsza i historia Polski. Warszawscy licealiści lepiej rozumieją znaczenie wspólnej przeszłości i wspólnego dziedzictwa w rozwoju świadomości narodowej; młodzież pozostałych szkół wiązała znajomość historii z kryterium oceny postawy obywatelskiej. Uczniowie nie są jednomyślni, jeśli chodzi o pozytywne i negatywne postacie historyczne. Do pozytywnych zaliczali przede wszystkim wielkich Polaków, ocenianych równocześnie jako patriotów, także postacie znane z poświęcenia dla ojczyzny, np. Marka Aureliusza, Mussoliniego itp. Najbardziej negatywne oceny zebrali Hitler i Stalin. Uczniowie klasy ogólnej w podwarszawskim liceum i zasadniczej szkoły zawodowej mieli skłonność do idealizacji przeszłości, postawy romantycznej i bezkompromisowej w ocenie działań politycznych poszczególnych postaci. Uczniowie warszawskiego liceum i klasy biologiczno-chemicznej z podwarszawskiej szkoły prezentowali postawę rozsądkową w ocenie przeszłości. Uczniowie zasadniczej szkoły zawodowej i podwarszawskiego liceum mieli tendencję do mitologizowania dziejów najnowszych i tak np. twierdzili, że stosunki polsko-niemieckie to bohaterskie zmagania Polaków z ekspansją niemiecką, że w Polsce nie było wojen religijnych albo że Polacy są słynni z tolerancji. Uczniowie warszawskiego liceum widzieli w stosunkach polsko-niemieckich przede wszystkim zwykłe sąsiedztwo.

Deskryptory TESE: historia, Polska, rozumienie, wiedza, postawa, polski, polityka
TESE descriptors: history, Poland, comprehension, knowledge, attitude, Polish, politics
Publikacje:
  • Szelągowska, K. (1996). Świadomość historyczna młodzieży (ankieta). Wiadomości Historyczne, 1, 31-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"